Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pohádky jsou drsné čtení, počítačové hry je předčí

  15:36aktualizováno  15:36
Letos předstihly americké zisky z počítačových her filmový průmysl. Lze tedy předpokládat, že během pár let se tak stane i v Česku. Je to trochu dobrá zpráva, protože lidé se odvrací od pasivního přijímání zábavy k aktivnímu hraní. Je to trochu špatná zpráva, neboť hry jsou plné čím dál tím více realističtějšího násilí.

Ne snad že by střílečky byly přímým návodem ke koupi rychlopalné zbraně, ale dlouhodobě působí na psychiku hráčů. Pokud nemají hráči od brutálního počítačového příběhu dost velký odstup, postupně přejmou vzorce chování jejich hrdinů a jejich mozek i srdce okorají. Děti, které jsou nejčastějšími zákazníky firem podnikajícím v herním průmyslu, totiž musí mít ke zdravému vývoji pocit, že svět je v zásadě dobrý, a zlo je jen úchylka. Toto základní pravidlo ctili i tak drsní autoři pohádek jako například bratři Grimmové, Karel Jaromír Erben či Božena Němcová. Vyklované oči, roztrhaná těla i zmučené děti jsou v jejich dílech potrestány nebo jejich pachatelé jsou aspoň vykázáni na okraj společnosti. Ne tak v mnohých počítačových hrách. Postřílet, přejet, zničit jsou základní atributy přežití v těch nejpopulárnějších. Jejich hráč se nikdy nedozví, proč tomu tak je. On jen získá pocit, že je to normální. Psychologové mluví v této souvislosti o rozvolnění morálních bariér.

Jisté je, že v našem reálném světě se brutálně válčí, že někdy přežije jen ten, kdo zabije svého protivníka a že ochránit rodinu nelze mnohdy jinak, než se samopalem nebo pancéřovou pěstí v ruce. Jenže i tento boj o přežití má svá pravidla, jinak se zvrhává ve všeobecné vraždění pro zábavu. Motivy náboženské války, střetu dvou ideologií, občanské války či boje o bohatství lze možná pochopit, ale bohapusté střílení do nezúčastněných lidí ne. Přitom to, co sledují dospělí s hrůzou ve zprávách o dětských bojovnících ve Rwandě či Sierra Leone nebo o postřílených žácích v Americe, si jejich potomci celé dny přehrávají jako zábavné historky na svých monitorech.

A nenamlouvejme si, že takové hry (stejně jako akční filmy) jsou určeny pro dospělé. Hrají je děti od čtyř-pěti let do puberty. A nejvíce právě ty, které řád života nemají zažitý, ve společnosti ostatních se příliš nechytili a jimž se rodiče věnují málo nebo naopak příliš mnoho. A proto jsou náchylnější k přejímání jakýchkoliv vzorů bez kritického pohledu. Kdyby tomu tak nebylo, šly by si občas zahrát fotbal, jely na výlet nebo s pomocí počítače tvořily něco nového a nemařili jeden virtuální život za druhým.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš přichází na večerní jednání ministrů hnutí ANO v průhonické...
Dávali jsme ODS peníze, říká Babiš na nově zveřejněné nahrávce

Exministr financí Andrej Babiš na nahrávce, kterou ve středu zveřejnil server iRozhlas.cz, naznačuje, že v minulosti finančně podporoval ODS. Záznam pochází ze...  celý článek

ilustrační snímek
Ztráta času i peněz. Nikoho nám neposílejte, žádají firmy úřady práce

Hledat nové zaměstnance na úřadech práce je pro podniky v době rekordně nízké nezaměstnanosti ztráta času i peněz. V dlouhodobé evidenci úřadů zůstávají...  celý článek

čeština
Stát stopl kritizovanou výuku češtiny pro azylanty. Zakázku nikdo nechce

Cizinci, kteří v Česku získají azyl, mají nárok na 400 hodin češtiny zdarma. Ministerstvo školství ale bez udání důvodů ukončilo spolupráci s agenturou, která...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.