Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poéma, která je čitelná jako mrtvolka moučného červa na rohlíku supermarketu Albert

  9:50aktualizováno  9:50
Jak básnicky vyjádřit ten pocit z dneška, že Čechy jsou mizerná krajina bez boha, kterou procházejí zmasírované davy turistů? To je otázka, která Doře Kaprálové vyvstává nad poémou Lubora Kasala Dvanáct.

Otevření první kapitoly Kasalovy sbírky Dvanáct s ilustrací Ivana Matouška | foto: Kavárna

Básník a šéfredaktor čtrnáctideníku Tvar Lubor Kasal (1958) patří v české současné poezii k renomovaným autorům, jejichž rukopis je v dobrém slova smyslu předvídatelný. Snad k jedinému výraznějšímu posunu došlo v jeho poetice počínaje sbírkou Bláznův dům z roku 2004, kdy ubylo výrazného flagelanství a přibylo jakéhosi kazatelsky hravého znechucení vůči okolní realitě. Proto nepřekvapí, že také v Kasalově poslední sbírce Dvanáct s podtitulem Pocta Alexandru Blokovi, narazíme na poetiku mnohoslovného šklebu.  A přece - jako by v téhle poémě, odkazující na Blokovu slavnou poému o dvanácti rudoarmějcích, Kasal už jen koncentrovaně vyštěkával satiricko-bulvární debilitu dneška, onen závratný humus, jímž je část dnešní současné reality hnojena.

První kapitola Kasalovy skladby Dvanáct

První kapitola Kasalovy skladby Dvanáct

V Blokově poémě Dvanáct se rudoarmějci apoštolsky přes krvelačný revoluční zmar upínají k příchodu nové víry. A ta se nakonec skutečně objeví v podobě Krista. Kasalovou poémou místo rudoarmějců kráčejí k novým zítřkům už jen turisté. V tomto smyslu jde o koncepčně vtipný nápad, o anekdoticky běsnou představu prázdného bludiště. O angažovanou a zábavně dusivou poezii. Místo rudoarmějců turisti v lunaparku, místo Ježíše prázdno v české krajině s nafukovacími hrady z plastu. Takové je ve zkratce poselství Kasalovy poslední sbírky. A jinak?

O knize

Lubor Kasal: Dvanáct

Pocta Alexandru Blokovi.
Ilustroval a text na záložku napsal Ivan Matoušek
Nakladatelství Druhé město, Brno 2011,
68 stran, doporučená cena 179 korun.

Obálka knihy Lubora Kasala Dvanáct

Jinak v autorově novince najdeme všechny zmíněné atributy jeho poetického šklebu: drsnost, buranství, břitký humor, satira, vypečené naivismy. Vše chytré, splavné, jazykově hutné. Lyrické štěky, které básník propůjčuje anonymnímu davu turistů, znějí věrohodně. Jenže právě v tom tkví nejspíš slabost celé poémy. Věrohodnost výkřiků je totiž natolik útočná, že svítí jako billboardy u dálnice. Smyslovost básnických obrazů je natolik pažravá a titulky z Blesku připomínající, až postupně otupí čtenářovu mysl. Byl tohle autorův záměr? Pokud ano, pak je to na Kasalovu poezii málo, přestože se člověk pobaví vlastně už jen tím kroužkem nad tím „u“ s kroužkem ve slově kultůra.

Nadto a přesto: ta sbírka je chladná. Chladná jako řez pragmatického chirurga. Jasně, bylo by tupé očekávat v takto koncipované sbírce cosi jako metafyziku či odskok jinam. Ale jak vystihuje ilustrátor sbírky a spisovatel Ivan Matoušek na záložce knihy, je to poezie viděná: „bez žádaných růžových brýlí“. Matoušek sbírku doprovodil kresbou veselých pilulek, což kongeniálně smysl textu doprovází. Současně se ale ve své krátké anonci neubránil tomu nejsměšnějšímu slovnímu klišé: „růžové brýle“. A taková je vlastně celá agresivní poéma. Čitelná právě pro ty absentující růžové brýle! Čitelná jako mrtvolka moučného červa na rohlíku supermarketu Albert.

Básník Lubor Kasal

Básník Lubor Kasal

A jsme u toho. Ona doslovnost je něčím, co je mi na sbírce protivné. Satirická doslovnost hnusné prázdnoty. Hu! Čechy mizerné, Čechy bez Boha! Hu! A co dál? Básník Lubor Kasal došel v dobré vůli k nafukovacímu hradu své vlastní poetiky. Zkrátka a dobře: v masce zlého Satyra to Kasal světu natírá! Jenže tentokrát jako by byl bohužel jaksi chytřejší než samotná jeho poéma.

Otevření druhé kapitoly Kasalovy sbírky Dvanáct s ilustrací Ivana Matouška

Otevření druhé kapitoly Kasalovy sbírky Dvanáct s ilustrací Ivana Matouška

Druhá kapitola Kasalovy skladby Dvanáct

Druhá kapitola Kasalovy skladby Dvanáct

Autor:


Trump ohrožuje světovou bezpečnost, řekl historik Lukeš v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.
Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora "papírové" Kavárny v MF DNES. Chtěl...  celý článek

Miss America 2014 Nina Davuluri. Někteří Američané ji šmahem odsoudili jako...
ZÁPISNÍK. Miss America a vůdkyně Bobo. Papež poskytl interview

Hrozné, Miss America je mohemedánka. Pinožení u klausistů. Proč na rozdíl od Němců odsuzujeme velkou koalici. Rozhovor Svatého otce. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Titulní strana přílohy MF DNES Kavárna v nové podobě. 7. září 2013.
Příloha MF DNES Kavárna se vrací, vychází ve velkém formátu

Po prázdninové přestávce se vrací tradiční příloha Kavárna do sobotního vydání deníku MF DNES. Příloha zabývající se společností a myšlením vychází nově na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.