Podzemní garáže stále nestačí

  • 5
Praha - Na sedmi podzemních parkovištích v centru Prahy si lidé mohou zaparkovat svůj automobil. Jejich kapacita však absolutně nestačí, a to i přestože cena za parkování není vůbec malá - například denní parkovací lístek v jedné z nejlevnějších garáží se dá pořídit za pět set dvacet korun. V podzemních garážích je asi dva a půl tisíce míst. Celkem, tedy na povrchu i v podzemí, má Praha 1 k dispozici patnáct tisíc stání, ale podle starosty Jana Bürgermeistera by jich potřebovala jednou tolik.

Místostarosta Prahy 1 Vladimír Vihan upozorňuje na zásadní nedostatek. "V jiných evropských městech je parkování v podzemí levnější než na povrchu, v Praze to tak bohužel není," řekl.

Zcela odlišný názor má však šéf magistrátního odboru rozvoje dopravy Kamil Kotek. Ulice plné aut podle něj nesouvisejí s drahým parkováním. "Problémem jsou především špatné zákony. Kvůli nim mají policisté potíže s vymáháním pokut. Řidiče nic nenutí, aby zajížděli do podzemí," tvrdí Kotek.

O zajímavé myšlence jednají radní ve Vilniusu. Tam chtějí do centra města zakázat vjezd téměř všem automobilům. S tímto řešením však pražští představitelé nesouhlasí. Primátor Jan Kasl je sice zásadním stoupencem uvolnění centra, ale takový radikalismus odmítá. "V ulicích stojí především auta lidí, kteří zde bydlí," řekl primátor Kasl, který je pro to, aby se stavěly právě další podzemní garáže.

Rovněž místostarosta Vihan si nějaký razantnější zákaz vjezdu vozidel do centra neumí představit. "Technicky se to prý nedá zajistit, alespoň to tvrdí policisté," řekl.

Výstavbu dalších parkovišť striktně odmítá sdružení Pražské matky. Jejich mluvčí Michaela Valentová míní, že se tak do centra přitáhnou pouze další auta. "Daleko lepší by bylo, kdyby se stavěla odstavná parkoviště P+R na okrajích Prahy. Pak by do města nejezdilo tolik aut."

S tímto názorem však nesouhlasí Vihan. "Odstavná parkoviště by to nevyřešila, protože v centru nám neparkují návštěvníci, ale lidé, kteří zde pracují a bydlí," míní.

Nové podzemní garáže se však jen tak v Praze stavět nebudou. Připravuje se sice výstavba na náměstí Republiky, kde by mělo být tisíc parkovacích míst, a na Klárově, kde se v budoucnu počítá se stáním pro tři sta aut, v těchto místech se však začne pracovat nejdříve za dva roky.

Výhrady mívají také památkáři. I pod zemí bývají zbytky vzácné architektury, které se nemohou zničit. "Garáže nám jako takové nevadí, ale některé objekty musíme zachovat," řekl pracovník odboru památkové péče Ivan Rada.

Podzemí garáže v centru Prahy kapacitně nestačí. Řidiče navíc nic nenutí, aby do nich zajížděli. Tomu nenapomáhá ani cena - den parkování vyjde na pět set korun. (21. října 2001)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video