Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podvádět v průzkumech Sanepu je stále snadné. Ale neúčinné, tvrdí ředitel

  14:53aktualizováno  14:53
Pražský redaktor iDNES.cz dva měsíce ovlivňoval průzkumy veřejného mínění Sanep jako fiktivní důchodce z Vysočiny a volič KSČM. Jeho identitu ale za celou dobu nikdo nezkontroloval. Sanep se brání: Pár set záškodníků se na výsledcích neprojeví a armáda podvádějících by se nikomu nevyplatila.

Průzkum Sanep. Ilustrační foto | foto: SANEP

K zaregistrování do průzkumů Sanepu stačí platný e-mail a vyplnění základních údajů. Stejný pokus iDNES.cz provedl předloni. Od té doby se změnilo snad jen to, že při registraci přibylo oznámení o sankcích v případě uvedení nepravdivých údajů. Nikdo ze Sanepu se je ale za celé dva měsíce nepokusil ověřit.

Souhlas se zpracováním údajú společností Sanep a prohlášení o pravdivosti údajů

Prohlášení o pravdivosti údajů při registraci.

Šéf Sanepu metodu hájí. "Důvěryhodnost a identitu respondentů ověřujeme několika metodami, jednu z nich tvoří ověřovací kontrolní průzkumy či otázky. Vedle monitorování IP adres a dalších technických dat pak k další kontrole dochází v rámci motivačního programu, osobní korespondence s respondenty či výskytu náhodných anomálií," sdělil Oldřich Zajíc iDNES.cz.

Sanep má zhruba 200 tisíc zaregistrovaných respondentů. Průzkumů se běžně zúčastňuje čtyři až pět tisíc lidí. Zajíc tvrdí, že reprezentativní vzorek v průzkumech Sanepu nikdy neklesl pod 1 500 dotazovaných.

Zajíc proto vyloučil, že by několik set záškodníků, ze kterých se teprve vybere vzorek, mohlo průzkumy vážně ovlivnit. "Zaručujeme chybovost do 0,2 procenta," tvrdí šéf Sanepu.

Nebojí se ani toho, že by si například některá strana objednala větší počet lidí nebo vývoj softwarového robota, kteří by výsledky cíleně zkreslovali ve velkém měřítku. "To by stálo tolik peněz jako druhé parlamentní volby, a to se nikomu nevyplatí," míní Zajíc.

Odborník zabývající se průzkumy veřejného mínění Ján Mišovič z Teologické fakulty Jihočeské univerzity má za to, že by případné úmyslné zkreslování výsledků agenturou vyšlo najevo. "Když stejné téma dělá jiná agentura, tak na základě komparace se ty první výsledky ukážou nespolehlivé," tvrdí.

Internetový průzkum láká ty, kdo rádi odpovídají

Problém však není v počtech. Ján Mišovič poukazuje na to, že věrohodnost průzkumů Sanepu snižuje mimo jiné to, že jsou vedené formou ankety a navíc prostřednictvím internetu. "Anketa trpí tím, že tam probíhá samovýběr. A pokud jde o písemnou anketu, tak se většinou zapojují lidé, kteří rádi odpovídají," poukazuje na nedostatky.

Další neduh je Sanepem zaručený věkový rozsah od 18 do 69 let. Nejenže vypadává populace starší 69 let, navíc čtyřicet procent domácností stále nemá připojení k internetu a méně uživatelů je hlavně mezi staršími lidmi.

Zajíc je přesvědčen, že mezi terénními a internetovými průzkumy není rozdíl. "Kromě pohlaví a přibližného věku při osobním dotazování nic nezjistíte najisto, a někdy ani to ne," říká. A poukazuje na výhody internetu: "Při dotazu, zda jste homosexuál, budete spíš lhát na ulici než anonymně na webu."

S tím Mišovič nesouhlasí. "Nejspolehlivější je osobní rozhovor, ale ne na ulici, ale nějakým vhodným výběrem. Sice je to umělá situace, ale stejně je to optimální cesta, jak ty informace získat," uzavírá.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Interaktivní mapa volebních výsledků
Dali vaši sousedé hlas Pirátům nebo ODS? Projděte si podrobnou mapu

Zajímá vás, kde dopadli nejlépe při letošních volbách Piráti nebo SPD Tomia Okamury. Redakce iDNES.cz připravila unikátní interaktivní mapu, díky které si...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Ilustrační foto
Déšť nepustí slunce na oblohu, na horách může o víkendu sněžit

V povolebním týdnu skrze mraky nepronikne příliš slunečních paprsků. Zato při častých přeháňkách přijdou vhod deštníky. V úvodu teploty vystoupí maximálně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.