Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Anonymní a neomezené volební kampaně končí

  19:40aktualizováno  19:40
Krajské volby jsou minulostí a spolu s nimi i doba, kdy do volby mohla zcela bez omezení promlouvat anonymní předvolební reklama - či spíše antireklama - nebo nekandidující lidé. Portál iDNES.cz ve spolupráci se sdružením Rekonstrukce státu vybral čtyři podpásovky, které se už nemají opakovat. Nebo alespoň ne tak snadno.

(Ilustrační snímek) | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Za podpásovky v tomto případě označujeme negativní anonymní kampaň, která bude od nového roku protizákonná, případně další techniky, na které si prezidentem Milošem Zemanem v září podepsané zákony „posvítí“.

Nová pravidla financování politických stran a kampaní jsou vetknutá do novely zákona o sdružování v politických stranách a novely volebních zákonů. Jejich funkčnost prověří už příští rok sněmovní volby.

Pravidla zakazují například neoznačenou inzerci. Antikampaň bude možné vést, ale subjekt, který o ni bude mít zájem, se bude muset registrovat, svou inzerci bude muset podepsat a dostane na ni finanční limit (například 1,8 milionu u voleb do Sněmovny a nejvýše 50 tisíc na obvod u voleb do Senátu).

Finanční temno

Nynější krajské a senátní volby byly poslední podle starých pravidel. Tím, jak která strana je transparentní v regionech, se zabývala organizace Transparency International.

Podle její metodiky dopadli nejlépe Piráti a SZ, v těsném závěsu za nimi byla TOP 09. Následovalo hnutí STAN a Svobodní. Velké rozdíly v transparentnosti v jednotlivých krajích zaznamenala TI u ANO a ODS, v nižších patrech tabulky se umístila ČSSD a KSČM a úplně nejhůře SPD a SPO.

Zákon obsahuje sankce za porušení pravidel. Ty jsou v řádu stovek tisíců korun, což je výrazně méně než třeba na Slovensku, kde například za neoznačenou inzerci hrozí ekvivalent až 2,7 milionu korun (oproti 100 000 Kč v Česku).

Rekonstrukce státu, která se o reformu financování stran a kampaní zasazovala, přesto zákon bere jako významný posun oproti dosavadnímu stavu. Norma se rodila dlouho, v minulosti například jedna z jejích verzí padla, když podala demisi vláda Petra Nečase.

Kampaně mají být slušnější

„Urážlivá anonymní kampaň, jak ji zná téměř celá země, nebude od příštího roku možná. Díky novele volebních zákonů bude muset být každá volební agitace spjatá s konkrétní stranou či registrovanou třetí osobou, v opačném případě bude pokutován přímo vydavatel anonymní reklamy,“ uvádí právník Rekonstrukce státu Josef Karlický.

Takže, bez jakých podpásovek se - doufejme - politici a aktivisté v příštích volbách budou muset obejít?

1Pamflet proti Vlastě

Neznámému autorovi s poněkud nižší mírou grafického citu byla trnem v oku volební koalice Vlasta v Praze 10 (více zde).

Předvolební antikampaň na Praze 10 v podobě tištěných novin Na vlastní oči.

Na šestnácti barevných stranách napadal zástupce koalice a kandidátku do Senátu Renatu Chmelovou, kterou na titulní straně pod nápisem Zrada označuje za pokrytce. Prý také vítá uprchlíky, peče s kmotry a je agentkou ruské lobby. Prostě esence zla.

Jenže Chmelová první kolo vyhrála. Tip pro kreativce antireklam: Velikost fontu u nápisu Zrada není jediným faktorem, podle kterého se voliči rozhodují.

2“Stoprocentní pravda" s křížovkou v Semilech

V Semilech přišla občanům do schránek parodie na radniční noviny - vizuál „Semilských novinek“ byl podobný a záměna možná. Aby nebyl volič vystaven obtížnému úkolu dělat si úsudek, ujišťoval pamflet, že píše „stoprocentní pravdu“. Trefoval se výhradně do kandidátů Starostů. „Já jsem uvnitř nalezl lži, pomluvy, útoky a křížovku,“ zrecenzoval tiskovinu kandidát hnutí, poslanec Jan Farský.

Starostové v Libereckém kraji (Semily nevyjímaje) volby vyhráli drtivěji než kdokoliv jiný v celé ČR.

3To jsme ale postavili pěkný olympijský park!

Olympijský park na Lipně, určený pro sledování her v Riu a fandění českým reprezentantům, stál 65 milionů korun, z velké části z veřejných rozpočtů, připomíná deník Aktuálně.cz.

Jihočeský hejtman Jiří Zimola z ČSSD na billboardu před olympijskými hrami, které jsou ale zároveň krátce před krajskými volbami

„Užijte si jihočeské olympijské léto,“ usmíval se z billboardů hejtman Jiří Zimola. Zároveň však rozhodně popřel, že by měl s billboardy cokoliv společného. Jeho spolustraníci ovšem ochotně přiznali, že reklamu hradila strana a byly součástí kampaně.

Tak určitě. Voliči si užili léto, hejtman Zimola volební vítězství a ta částka taky nesedí.

4Dehonestující útoky na hejtmana Netolického

„Hejtman pardubického kraje Martin Netolický pořádal orgie v dětské domově Dolní Čermná. Ředitel odvolán v prosinci 2014. Krajská policie tají důkazy“, stálo doslova na billboardech proti lídrovi krajské ČSSD (více o případu zde). Na dalším plakátu je vyobrazen se svými synovci jako pedofil.

Plakát útočící na hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického (ČSSD)

Důvody odvolání šéfa domova v Dolní Čermné jsou známé a o děti nešlo, černý výlep je z principu něco, co policie vyšetří jen těžko. Pokud tedy neví o známé firmě, která má problém s psaním velkých písmen v názvech krajů, skloňováním slova „dětský“ a psaním tečky na konci věty.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.