O projektu se začalo hovořit už na počátku 80. let. Na dlouhou dobu ho ale odsunuly špatné vztahy mezi oběma státy.
Napětí vyvrcholilo loni v létě sporem o neobydlený skalnatý ostrůvek Perejil, který leží jen pár set metrů od marockého pobřeží. Španělští vojáci vyhnali Maročany, kteří ostrov obsadili.
Ozbrojený konflikt pomohly zažehnat Spojené státy, které zprostředkovaly dohodu, podle níž ostrov zůstane neutrální a neobsazený jako před krizí. Madrid upozornil, že dohoda o vybudování tunelu je známkou zlepšujících se vzájemných vztahů.
Státy chtějí v průběhu tří let uvolnit 27 milionů eur. Většina peněz je určena na geologický průzkum mořského dna, který má najít nejvhodnější trasu. Tunel má ústit u španělského Punta Palomas a v marockém Punta Malabata u Tangiers.
S 39 kilometry délky by se tunel řadil v současnosti na třetí místo na světě. Podmořský tunel Seikan spojující japonské ostrovy Honšú a Hokkaido měří 53,85 km. Eurotunel mezi Francií a Británií je o 3,4 kilometru kratší.
Prvenství vrátí Evropě Švýcaři, kteří budují odvážné železniční tunely pod Alpami. Delší z nich, 57kilometrový tunel pod masivem svatého Gottharda, bude dokončen v roce 2010. V dalších letech bude prodloužen až na 75 kilometrů.
Už v roce 2007 projedou první vlaky pod Lötschbergem, tunelem dlouhým 34,5 kilometru.