Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Centrální nákupy nemusí být tak výhodné, jak vnitro tvrdí, zjistil NKÚ

  9:32aktualizováno  9:32
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil centrální nákup ministerstva vnitra. Kontrola ukázala určité zkreslení vykazovaných úspor. Podle kontrolorů dosažení úspor sleduje ministerstvo informačním systémem, jehož data však nebyla zcela spolehlivá, uvedl ředitel komunikace NKÚ Jaroslav Broža. Ministerstvo chce potenciální rizika eliminovat.
Ministerstvo podle kontrolorů cenu zboží zjišťovalo pomocí internetu, popřípadě dle běžných ceníků vydávaných a zveřejňovaných prodejci. (Ilustrační snímek)

Ministerstvo podle kontrolorů cenu zboží zjišťovalo pomocí internetu, popřípadě dle běžných ceníků vydávaných a zveřejňovaných prodejci. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Přestože se ministerstvo vnitra s některými závěry NKÚ neztotožňuje, přijmeme taková opatření, aby se všechna byť potenciální rizika uvedená v závěrech eliminovala," sdělil iDNES.cz mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka.

"Chybami, zjištěnými především při zadávání údajů, docházelo k určitému zpochybnění vykazovaných úspor. Ke zkreslení úspor docházelo také z důvodu srovnávání cen, které nevycházely z objektivně zjištěné tržní ceny," podotýkají kontroloři ve své zprávě.

Ministerstvo podle kontrolorů cenu zjišťovalo pomocí internetu, popřípadě dle běžných ceníků vydávaných a zveřejňovaných prodejci.

"Cena uváděná ministerstvem jako cena "tržní" nebo cena "na trhu" není vždy cenou, kterou by ministerstvo za srovnatelných podmínek na trhu dosáhlo. Zpravidla se jednalo o ceny, které byly typické pro běžného spotřebitele a nezohledňovaly všechny možnosti pro snížení ceny," uvádí NKÚ.

"Mechanizmus pro zjišťování skutečné tržní ceny, která by zohledňovala velikost odběratele, není nikde stanoven a NKÚ samo ve zprávě konstatuje, že zjištění reálné ceny je obtížné a prakticky nemožné," reagoval Řepka.

Doplnil, že proto vyčíslení úspor prováděné ministerstvem prostřednictvím interního informačního systému je v danou dobu byť s jistými odchylkami to nejpřesnější možné.

"Ze závěrečné zprávy vyplývá, že celkové úspory mohou být zatíženy až 15% zkreslením, což však neznamená nehospodárné vynakládání rozpočtových prostředků. Jedná se pouze o přesnost vyčíslení toho, kolik se skutečně ušetřilo," upozornil Řepka.

Centrální nákup zavedlo ministerstvo vnitra v roce 2008 jako pilotní projekt. Jeho hlavním cílem bylo zefektivnění a zjednodušení systému nákupů, včetně dosažení úspor.

Nákupy za dvě miliardy, virtuální personální úspory

Předpokládaný objem nákupů od roku 2008 do roku 2011 měl činit zhruba dvě miliardy korun. V rámci těchto nákupů měla být dosažena úspora 170 milionů Kč a dalším přínosem odhadovaným na 105 milionů Kč mělo být snížení počtu zaměstnanců.

Ve skutečnosti ministerstvo do konce roku 2011 vykázalo celkový objem nákupů prostřednictvím centrálního nákupu 1,874 miliardy Kč a dosažené úspory ve výši 475,9 milionů Kč. V oblasti personální úspory "nesledovalo".

Kontrola NKÚ, prováděna od listopadu 2012 do června 2013, se zaměřila především na zavedení systému centrálního nákupu, jeho realizaci a ověření vykazovaných přínosů. Podrobně byl kontrolován nákup pohonných hmot, elektrické energie a xerografického papíru v letech 2008 až 2012.

Podle zprávy NKÚ pozitivní přínos projektu centrálního nákupu, respektive systému centralizovaného zadávání, ohrožuje kvalita dat o nakupovaných komoditách a s tím spojené hodnocení cenových nabídek, obtížnost zjistit v daném čase a místě skutečnou tržní cenu, nezajištění účinného kontrolního systému či vytvoření pozice "monopolního" dodavatele.

Efektivnost celého projektu podle kontrolorů negativně ovlivnilo zejména to, že ministerstvo nezajistilo funkční a personální oddělení centrálního nákupu. Opakovaně byly koncem roku jednorázově nakupovány zásoby pohonných hmot, které nebyly uloženy v úložištích ministerstva. Při stanovení předpokládaného množství pořizovaných položek docházelo k vysoké nepřesnosti - v některých případech i více než 80 %.

"Stanovení předpokládaného množství je závislé na odhadu plánovaného nákupu jednotlivých zadavatelů resortu ministerstva vnitra. Ti jsou nuceni plánovat své nákupy s minimálně ročním předstihem," vysvětlil Řepka.

Obvykle tak vychází z nákupů v předchozím období. "Zejména v období úsporných opatření jsou pak skutečné nákupy zajišťovány podle výše skutečně přidělených finančních prostředků v příslušném rozpočtovém roce," doplnil mluvčí.

"Akceptovány byly nabídky dodávek s jednotkovými cenami vyššími, než jaké byly uvedeny v rámcové smlouvě nebo dodávek, které nebyly v souladu s prováděcí smlouvou. V některých případech vedly postupy zadavatele ke snížení transparentnosti zadávacího řízení," uvádí zpráva NKÚ.

Podle Řepky v žádném z těchto případů nebylo shledáno porušení zákona o veřejných zakázkách. "Ministerstvo se při všech zakázkách v rámci centrálních nákupů snaží o maximální otevřenost a transparentnost," podotkl mluvčí vnitra.

Nedostatky, které NKÚ považuje za porušení rozpočtové kázně, byly oznámeny příslušnému finančnímu úřadu, píše se ve zprávě z kontroly.

Autor:






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.