Koncepční materiály, které ministerstvo zpracovalo, tedy Bílá kniha o obraně a Obranná strategie České republiky, jsou podle NKÚ příliš obecné. Obrana díky tomu mohla nakupovat techniku, aniž by dostatečně odůvodnila, proč ji potřebuje. Velikost zakázek, jejich ceny i termíny se navíc průběžně měnily.
"Věcné, časové a finanční podmínky pro pořizování vojenské techniky, které stanovily kontrolované programy, byly v průběhu jejich realizace zásadním způsobem upravovány a měněny, a to jak s ohledem na množství, tak co do výše cen pořizovaného majetku," uvedl ve své zprávě NKÚ, který zkontroloval celkem 15 zakázek za celkem 5,8 miliard korun.
Například podle investičního záměru z roku 2005 mělo ministerstvo pořídit 129 souprav chemického pozorovatele za téměř 65 milionů korun. Později ale snížilo počet souprav na 87, čímž ale cena za jednotlivou soupravu vzrostla z 501 tisíc na 752 tisíc, tedy zhruba o 50 %.
Se závěry NKÚ ministerstvo nesouhlasí. "Není pravdou, že by neexistovaly koncepční a strategické materiály," uvedl mluvčí resortu Jan Pejšek. "Ministerstvo obrany již několik let usilovně pracuje na nápravě stavu způsobeného primárně razantními škrty v rozpočtu, které mimo jiné vedly k rozpadu střednědobého plánu." Bílá kniha i Obranná strategie jsou podle Pejška dostatečně detailní, střednědobý plán díky nim mohl být obnoven.
Zakázky se navíc datují až do roku 2004, kdy byla odlišná situace i z hlediska rozpočtu, hájí se dále ministerstvo. Za změnami jsou často objektivní důvody, mezi jinými i změna vojensko-politické situace.
Často to jinak nejde, hájí se ministerstvo
Problémy se podle NKÚ objevily i při nákupu padáků. Ty se měly k armádě dostat už v roce 2008, zpozdily se ale o tři roky. Chyba přitom byla na straně ministerstva, které zakázku chybně vypsalo, ale i dodavatele, který nesplnil technické parametry. Přesto ho ministerstvo vybralo i pro druhou část nákupu financovanou z jiného programu. Technické problémy se opakovaly, dodávka se opět zpozdila - tentokrát o dva roky.
Do programu "Zvýšení schopnosti pozemních a specializovaných sil" zase ministerstvo dodatečně zařadilo nákup lehkých obrněnců, které měla armáda využít na zahraničních misích. Vozidla zakoupená v roce 2010 za 121 milionů korun ale dosud nevyužila.
I proti těmto nařčením se ale ministerstvo vymezuje. "Zmiňovaná akce byla ovšem vypsána v otevřeném řízení a ministerstvo tedy nemělo žádnou zákonnou možnost tohoto účastníka vyloučit. Pokud by tak učinilo, porušilo by zákon o zadávání veřejných zakázek," uvedl Pejšek k nákupu padáků.
Ze třinácti zadávacích řízení, které NKÚ zkontroloval, ministerstvo v devíti případech oslovilo pouze jednoho dodavatele. "Uvedeným postupem dochází k omezování hospodářské soutěže, což může v konečném důsledku negativně ovlivňovat výši kupní ceny," konstatoval kontrolní úřad. Podle ministerstva ale někdy jiné než přímé zadání není možné, armáda má totiž příliš specifické požadavky a potřebuje například stejný podvozek pro různé nástavby.