Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hlavně nenápadně. Policejní auta bez majáků na střeše budí rozpaky

  18:00aktualizováno  18:00
Padesát nových aut, která v prosinci převzali policisté, má sloužit k odhalování přestupků řidičů, aniž by vzbudila pozornost. Policejní prezident Tomáš Tuhý je označil za evropský unikát. Místo střešního majáku mají zabudované výstražné zařízení pod čelním sklem a okny. Podle kritiků to však porušuje předpisy.

Policie převzala 14. prosince v Mladé Boleslavi od zástupců automobilky Škoda Auto 50 nových civilních octavií, určených pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu. Auta mají nejmodernější měřicí a dokumentační techniku, integrované majáky nové generace a další speciální policejní výbavu. | foto: ČTK

„Podařilo se nám jako prvním v Evropě prosadit záměr zvláštního výstražného zařízení, které nebude potřeba používat v kombinaci s takzvaným střešním majákem,“ představil policejní prezident novinku (více čtěte zde). Podle serveru Autoforum.cz je to ale problém. Umístění zvláštního výstražného zařízení prý nesplňuje vyhlášku o technické způsobilosti vozidel.

Server tvrdí, že světlo výstražného zařízení má být viditelné ze všech směrů. To ale ani jedno z modrých světel v nových policejních vozech nesplňuje. „A námi oslovený právník nám detailním rozborem potvrdil, že řešení, které se poprvé objevilo na právě předaných vozech, těmto pravidlům zřetelně nevyhovuje,“ uvádí server.

Ministerstvo dopravy vše schválilo, brání se policie

Policie se takovému nařčení brání. „Výstražné zařízení je homologované a schválené ministerstvem dopravy. Z naší strany je vše v pořádku, zařízení splňuje vyhlášku 341/2014 Sb.,“ sdělil redakci iDNES.cz mluvčí policejního prezidia Jozef Bocán.

Rozdíl je v tom, že soustavu modrých LED světel pod střechou auta chápou policisté a ministerstvo jako jedno výstražné zařízení, zatímco kritici je považují za jedno výstražné a několik doplňkových světel. Až potud by mohlo jít jen o slovíčkaření. Problémem je však viditelnost policejních aut.

„Policisté s těmito vozy staví ostatní řidiče v provozu a jasně viditelní musí být jak pro ně, tak pro ostatní i poté, co zastaví. ‚Maják‘ umístěný na střeše, byť ten magnetický, je jasně viditelný odkudkoli, výstražná světla nových aut nikoli. Jsou nízko, viditelnost těch bočních je dále snížena velmi silným zatmavením skel, u zadních doplňkových platí totéž. A ta přední jsou patrná pouze zepředu,“ tvrdí Autoforum.cz.

Podle policie jsou ale vozy vybavené novým zařízením naopak viditelnější než ty, které se používají nyní. „V neposlední řadě je potřeba zdůraznit pozitivní posun, který tato nová zvláštní výstražná světelná zařízení znamenají ve vztahu k viditelnosti vozidla při jejich užití, čímž zvyšují bezpečnost nejen samotných policistů, ale všech účastníků silničního provozu,“ uvedl Bocán z policejního prezidia.

Bezpečnější jsou nové vozy mimo jiné i proto, že policisté v nich nemusejí manipulovat se střešními majáky, což bylo velmi nebezpečné.

Na silnice vyjedou nová auta v lednu

Jak si padesátka nových neoznačených policejních aut povede v provozu, zjistíme po Novém roce. Teprve tehdy je totiž hodlá policie nasadit na silnice v jednotlivých regionech. „Převzali jsme je 14. prosince s tím, že se ještě musí vyřídit administrativa a potřebná registrace,“ sdělil Bocán.

Fotogalerie

Padesátku vozů Škoda Octavia doplňují ještě tři Superby. Budou sloužit na jednotlivých dopravních inspektorátech. „Nejsou určena na dálnice, ale na silnice prvních, druhých a třetích tříd,“ dodal mluvčí.

V příštím roce očekávají policisté dodávku dalších 35 vozů stejného typu. Cena jednoho z nich je 1,3 milionu korun. Místo tradičních policejních barev jsou v modré, šedé nebo černé. Mají zabudovanou moderní techniku, která umožňuje například kamerou přečíst registrační značku vozidla a porovnat ji s evidencí odcizených a hledaných vozidel.

Autor:


Témata: Radar, Tomáš Tuhý




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.