Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vinu za smrt 298 lidí v sestřeleném boeingu má i Putin, tvrdí novináři

  6:42aktualizováno  6:42
Protiletadlový systém Buk, který předloni v létě nad východní Ukrajinou sestřelil malajsijské dopravní letadlo s 298 lidmi na palubě, byl do Donbasu přesunut z rozhodnutí ruského prezidenta Vladimira Putina. Jméno bezprostředního viníka katastrofy se skupině investigativních novinářů Bellingcat nepodařilo zjistit.

Ozbrojený proruský separatista stojí na jedné z trosek ze zříceného malajsijského letadla. | foto: Reuters

Novináři z uskupení Bellingcat svá zjištění zveřejnili ve středu v listu NL Times. Skupina zveřejnila první část své zprávy o šetření zkázy letu MH-17, kterou nepřežil nikdo z 298 lidí na palubě (více o nehodě zde), počátkem ledna.

Zpráva Bellingcat o letu MH17

(pdf, anglicky)

Podle zprávy malajsijský boeing sestřelila protiletadlová raketa Buk, která k východoukrajinskému městu Snižne dorazila z Doněcka, hlavní bašty proruských separatistů. Tam prý byla převezena ještě v červnu od 53. protiletadlové raketové brigády, dislokované nedaleko Kurska v centrálním Rusku.

Fotogalerie

Ve středeční zprávě Bellingcat uvádí, že odpovědnost za sestřelení malajsijského letounu nese dvacet ruských vojáků, kteří protiletadlový systém obsluhovali. Kterýkoli z nich ví, kdo osudnou raketu vypálil. Odpovědnost za smrt civilistů nese podle investigativní skupiny Vladimir Putin a ministr obrany Sergej Šojgu, kteří údajně o přesunu zbraně na východní Ukrajinu rozhodli.

Zjištění žurnalisté předali nizozemské prokuratuře, která příčiny katastrofy vyšetřuje. S výsledky svého šetření má veřejnost seznámit do poloviny letošního roku.

Rusko závěry Bellingcat ostře kritizuje a odmítá uznat. Místopředseda branného výboru horní komory ruského parlamentu Franc Klincevič označil tvrzení investigativců za „novinářskou kachnu“ a vyjádřil přesvědčení, že pravda o příčinách incidentu vyjde brzy najevo.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.