Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se, jak vznikala první stavba socialismu, ostravská Nová huť

  20:22aktualizováno  20:22
První stavba socialismu. Stavba mládeže. A mnoho dalších podobně vzletných titulů si vysloužila výstavba ostravského hutního kolosu Nová huť Klementa Gottwalda (NHKG), dnes existujícího pod názvem ArcelorMittal. Poslední den roku 1951, tedy před šedesáti lety, zde začala výroba.

Nová huť Klementa Gottwalda, jak zněl dobový název, se přitom začala stavět už za německé okupace. Protože se Vítkovické železárny kvůli okolní zástavbě nemohly dále rozvíjet, padlo rozhodnutí postavit pobočný závod v jižní části Ostravy.

S intenzivní výstavbou se ale začalo až po válce v roce 1947. Huť se budovala jako takzvaná stavba mládeže, do práce se zapojily tisíce mladých lidí z celé republiky i ze zahraničí.

Vznik NHKG Ostrava

Někteří z budovatelského nadšení, mnozí zvolili dobrovolnou účast na stavbě jako únik před možnou šikanou ze strany komunistického režimu. Od roku 1950 do poloviny roku 1953 pracovalo na výstavbě Nové huti kolem sedmdesáti tisíc lidí.

První vysokou pec zapálil komunistický premiér Zápotocký

Novou huť režim budoval jako jednu ze svých "výkladních skříní" a tisk o ní nešetřil superlativy. Když 1. ledna 1952 tehdejší předseda vlády Antonín Zápotocký zapálil první vysokou pec, napsalo například Rudé právo: "Nová, průmyslová Ostrava bude mít nové, moderní město, jež vyroste z úcty k dělníkově práci. Bílé, bez prašného vzduchu, prokvetlé sady s veselými hřišti...".

Sen o bílé Ostravě se však nesplnil, huť se naopak stala dalším z velkých znečišťovatelů v regionu. Zvláště poté, co se v letech 1951 až 1958 postupně otvíraly nové provozy - koksárny, vysoké pece, siemens-martinské pece, hlubinné pece, blokovna a sochorové tratě, válcovna, slévárna a další.

Další významné provozy přibyly i v letech 1958 až 1961, a to zejména kapacity pro produkci základních surovin (koks, surové železo, ocel), nebo třeba linka na výrobu automobilových i traktorových kol. Firma se tak postupně rozrostla na obří komplex, ve kterém je mimo jiné i zhruba 200 kilometrů železničních kolejí.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Volba profesora Langdona
Volby jsou tady, musíme něco dělat, hecuje Hanks Čechy ve videokoláži

Sociálními sítěmi se pár dní před sněmovními volbami šíři video, v němž herec Tom Hanks alias Robert Langdon chodí ulicemi Prahy, která je posetá volebními...  celý článek

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
V šesté Otázce vyhrál Hynek, zrušil by možnost udělit milost během stíhání

V šestém kole Otázky pro prezidenta zvítězil její nejnovější účastník Jiří Hynek. Podle šéfa Asociace zbrojního průmyslu není třeba pravomoci prezidenta...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.