Projekt Nádraží v centru zkoumá urbanistické a architektonické možnosti...

Projekt Nádraží v centru zkoumá urbanistické a architektonické možnosti umístění nádraží ve středu Brna. Pohled z Masarykovy ulice | foto: The Büro, Chybík-Krištof AA, Ústav navrhování Fakulty architektury VUT v Brně MF DNES

Podívejte se, jak by mohlo vypadat nové nádraží v centru Brna

  • 130
Přesun brněnského nádraží do Jižního centra je finančně tak náročný projekt, že vedl mladé brněnské architekty k myšlence, namalovat jeho novou podobu tam, kde stojí. Jen v moderním hávu. Novou halu umístili vedle stařičké budovy nádraží a funkcionalistické pošty na ulici Nové sady.

Architekti nabídli svůj návrh jako alternativu k plánům brněnského magistrátu na odsun tohoto důležitého železničního uzlu. Inspirovali se přitom aktivitou koalice Nádraží v centru.

"Ve středu města lze tento uzel rekonstruovat levněji. Nádraží by po modernizaci nemuselo být bariérou mezi historickým jádrem a budoucím Jižním centrem města," naznačil jeden z autorů návrhu architekt Jan Vrbka z ateliéru TheBüro.

Architekty vedl Karel Havliš z Fakulty architektury VUT v Brně. "Nejprve jsme tvořili různé urbanistické podoby a vize Jižního centra s odsunutým nádražím či městskou rychlodráhou. Posléze jsme došli k tomu, že Brno nutně potřebuje přehodnotit představu, že bude někdy odsouvat nádraží. To je finančně nereálná vize. Předložený návrh ukazuje, jaké by mohlo nádraží v centru být," uvedl Havliš.

Nádraží v centru Brna

Podle Vrbky se jedná o rozvinutí projektu, který v roce 2007 nechala občanská koalice Nádraží v centru vypracovat jako variantu k odsunu do Jižního centra.

"Centrální poloha nádraží je navázaná na městskou hromadnou dopravu a nepočítá s přerušením provozu železničních ani tramvajových linek," upozornil Vrbka.

Podle autorů projektu nádraží v centru se náklady na modernizaci tohoto železničního uzlu pohybují kolem deseti miliard korun.

"Z nádraží v centru dojde člověk za čtvrt hodiny na opačný konec historického centra, i na druhou stranu budoucího Jižního centra," řekl další z autorů návrhu Michal Krištof.

Projektanti navrhli střechu nového nádraží jako lehký baldachýn s průzory na katedrálu na Petrově. "Tu bude možné pozorovat z vlaku i ze všech nástupišť. Předpokládáme, že takto řešené nádraží by se stalo jedním ze symbolů Brna," naznačil Jan Vrbka.

"Modernizované nádraží v centru nebude tvořit žádnou bariéru mezi historickým jádrem města a budoucím Jižním centrem, naopak tato dvě místa propojí. Navrhované řešení nádraží v centru organicky zapadne do konceptu brněnské "Ringstrasse" (Nádražní, Benešova, Roosveltova, Joštova, Husova) a stane se významným architektonickým prvkem a veřejným prostorem," popsal další z autorů Ondřej Chybík.

Přestavba železničního uzlu Brno je největší stavbou Brna a podle plánů magistrátu obsahuje víc než 1 000 stavebních objektů s rozpočtem v řádu desítek miliard korun. Dosud skončila první etapa nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel.

Přípravy hlavní části stavby váznou kvůli soudním rozhodnutím, protestům aktivistů a také kvůli nedostatku peněz.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video