Mokrý asfalt, zatáčka, brzdy – běžně by si motorka lehla na bok. Miroslav Lisý předvádí rám, který pád zastaví.

Mokrý asfalt, zatáčka, brzdy – běžně by si motorka lehla na bok. Miroslav Lisý předvádí rám, který pád zastaví. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Pod řidičské oprávnění skupiny B budou spadat i motorky o objemu 125 ccm

  • 341
Ministerstvo dopravy plánuje změny v pravidlech pro motorkáře. Na motorky s objemem motoru do 125 kubických centimetrů s automatickou převodovkou budou moci usednout od začátku roku 2012 i šoféři aut bez zkoušek na motorku. Zpřísnění čeká naopak ty, kdo chtějí jezdit na silných strojích.

Nezkušený řidič na takovou motorku bude moci usednout až ve 24 letech. Ministerstvo tak reaguje na skutečnost, že Česko patří k zemím, kde ročně přijde o život nejvíc motorkářů v Evropě. Ani na jeden z návrhů nemá vliv rezignace ministra dopravy Víta Bárty (VV).

Na miliardu ujetých kilometrů je v Česku podle evropských průzkumů více než 200 mrtvých motorkářů. S Maďarskem, Slovinskem a Lotyšskem je Česko úplně na špičce smutných statistik, a navíc drží prim mezi zeměmi, kde se nejrychleji zvyšuje riziko pro motocyklisty – tedy pravděpodobnost, že se na svém stroji zabijí. 

Je to dáno tím, že se neustále zvyšuje počet aut na silnicích, a také tím, že i velmi silné motocykly lze dnes pořídit třeba i za peníze z brigády. Už dávno neplatí, že se motorkáři zaučují na slabých motorkách a s postupem doby přecházejí na silnější stroje.

"Mladíci si kupují silné stroje, na které nemají ani fyzicky, ani mentálně," upozorňuje manažerka projektu Adéla Konárková.

"Odstupňování věku pro získávání oprávnění řídit motocykl vyžaduje legislativa Evropské unie. My jsme jen určili ty konkrétní věkové hranice," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák. Změny nicméně musí schválit Sněmovna.

Ministerstvo vychází z toho, že teprve když bude mít mladý motorkář zkušenosti ze slabšího stroje, může přejít na vyšší kubaturu.

"Bude-li mít žadatel dvouletou zkušenost s řízením slabšího stroje, bude moci skládat zkoušky už v 21 letech. Bez zkušeností až ve 24 letech," upřesňuje Novák. Adéla Konárková navrhuje dokonce hranici posunout na 30 let. (více o návrhu čtěte zde)

Bezpečnostní rám naučí motorkáře zvládat stroj

Motorkáře chtějí učit jezdit i motocykloví závodníci. Miroslav Lisý je jedenáctinásobným mistrem republiky v mototrialu. Proto včera v Praze vypadalo trochu zvláštně, když usedl na stroj s jakýmisi bočními kolečky, vzdáleně připomínajícími ta, s nimiž se malé děti učí jezdit na kole.

Jejich význam se však ukázal hned, jak Lisý svoji motorku rozjel a prudce zatočil. Stroj se naklopil, až se zdálo, že se každou chvíli převrátí na bok. Pak se opřel právě o rám s kolečkem. Místo aby se jezdec svalil a zranil se, jel dál. Jde o unikátní bezpečnostní rám, který má podle Miroslava Lisého naučit začínající motorkáře zvládat svůj stroj.

"Zkušených instruktorů v autoškolách je strašně málo. Nováčci netuší, jak se motorka chová v zatáčkách nebo při brzdění," vysvětluje Lisý, který s bývalým továrním jezdcem Jawy Petrem Kvěchem pořádá v rámci akce Bezpečně na motorce kurzy pro zájemce právě s využitím speciálních výcvikových motocyklů.

"Pomůže to motorkářům, aby se naučili krizovému brzdění a náklonu, aby dostali do krve, jak se může stroj chovat," říká Roman Jakovec, organizátor kurzů pro zhruba 1 500 lidí ročně.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video