Pod povrchem Měsíce jsou obrovské tunely, soudí astronomové

Nehostinný povrch Měsíce může skrývat tunely o průměru stovek metrů. Naznačují to analýzy snímků japonské sondy Kaguya, na nichž vědci našli otvor vedoucí pod povrch. Tunely - zřejmě lávového původu - by mohly v budoucnu posloužit jako základna pro lidské průzkumníky, napsal New Scientist.

Na otvor přišli vědci při zkoumání snímků ze sondy Kaguya (ilustrační foto). | foto: NASA

Vědci tu otázku řeší dlouho: je povrch Měsíce "provrtaný" podobně jako Země? Donedávna nemohli najít žádný otvor, který by do nějaké podzemní (přesněji podměsíční) sluje vedl.

"Je to jako otázka, zda byla dříve slepice, nebo vejce," cituje New Scientist Carolyn van der Bogertovou z münsterské univerzity. "Pokud je (tunel) neporušen, prostě ho nevidíte."

Teď ale astronomové zvedli hlavy od snímků z japonské sondy Kaguya (která je odeslala ještě předtím, než cíleně dopadla na povrch Měsíce) a ohlásili: "Máme ho!"

Mínili tím otvor o průměru asi 65 metrů, který - podle snímků z různých úhlů - vede do hloubky nejméně 80 metrů. Otvor se nachází uprostřed rýhy na měsíčním povrchu, která naznačuje existenci lávové dutiny široké až 370 metrů. Některé podobné povrchové rýhy se totiž už dříve propadly, z čehož vědci existenci tunelů odhadovali.

Tým vedený Juničim Harujamou z japonské vesmírné agentury JAXA objevil otvor ve bývalé vulkanické oblasti Marius Hills. "Je to vůbec poprvé, co někdo objevil otvor v pravděpodobném lávovém tunelu," komentovala objev pro New Scientist Bogertová.

Jak otvor vznikl, není známo. Mohl ho způsobit dopad meteoritu, měsíční obdoba zemětřesení nebo i gravitační síly Země, píše server.

Využitelné pro lidské základny

Objev podpovrchového prostoru na Měsíci dává nový směr úvahám o budoucích lidských výpravách. V podobné dutině by totiž výpravy byly chráněnější před radiací, jíž by se jinak vystavovaly na povrchu Měsíce. Také zde nebudou takové teplotní výkyvy: přes den teplota na povrchu dosahuje 100-120 °C, aby v noci klesala i pod -150 °C.

"Čedič je velmi dobrý materiál pro ochranu před radiací," pochvaluje si navíc terén v okolí objevu Penny Boston z Nového Mexika. "Je to jako sídlo, které je zadarmo připravené pro to, aby ho lidé upravili a používali," hodnotí zprávu.

Ne každý tunel ovšem čeká, až do něj vstoupí nějaký budoucí průzkumník Měsíce. Tunely mohou být zavalené nebo zalité lávou a nepoužitelné. To ale nezabrání úsilí v jejich hledání: vědcům by mohl posloužit i satelit LRO, který může dodat až desetkrát ostřejší snímky než Kaguya.

V centru severoněmeckého města zranili divočáci čtyři lidi