Nehoda na nechráněném železničním v Trhanově na Domažlicku

Nehoda na nechráněném železničním v Trhanově na Domažlicku - (17. února 2010) | foto: Policie ČR

Pod koly vlaků zemřelo nejvíce lidí za poslední čtyři roky

  • 18
Drážní inspekce nepamatuje během posledních čtyř let tak tragický začátek roku jako letos. Do března zahynulo na kolejích 68 lidí, 156 se jich zranilo. Tragické jsou následky nehod na železničních přejezdech, kde přišlo o život už 15 lidí.

Zatímco loni během prvních tří měsíců zemřelo při drážních nehodách, tedy nehodách vlaků, tramvají, metra a trolejbusů 51 lidí, letos to je 68.

"To je absolutně nejvyšší počet usmrcených osob za poslední čtyři roky. Při srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku je to nárůst o 30 procent. Proti roku 2008 dokonce o 44 procent," konstatoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Drážní nehody

2007

Nehody: 1 092
Mrtví: 59
Zranění: 139

2008

Nehody: 1 004
Mrtví: 49
Zranění: 141

2009

Nehody: 1 044
Mrtví: 51
Zranění: 215

2010

Nehody: 1 200
Mrtví: 68
Zranění: 156

Údaje jsou vždy za první čtvrtletí roku. Zdroj: Drážní inspekce

Nejvíce lidí zemřelo pod koly vlaků. Střet s vlakem v prvním čtvrtletí 2010 nepřežilo 52 lidí, 55 jich bylo zraněno.

Častou příčinou je podle Drážní inspekce to, že lidé vstupují na koleje v místech, kde je to zakázáno.

"Drtivá většina střetů se odehrává na širé trati, kde strojvedoucí nepředpokládá pohyb osob," popsal Drápal.

Smutné statistiky plní také střety na železničních přejezdech. Do konce března na přejezdech zemřelo 15 lidí, zranilo se 28.

"Rok 2010 se tím zařadil v celé historii inspekce na první příčku v počtu obětí na železničních přejezdech. Poprvé za poslední čtyři roky byla překročena hranice 10 úmrtí," upozornil na smutný rekord Drápal. (více o mrtvých na přejezdech čtěte tady)

V naprosté většině stojí za smrtí řidičů nebo chodců nerespektování výstražného signálu. Podle inspekce lidé často argumentují tím, že světla přehlédli kvůli počasí, jiní rovnou přiznají nepozornost.

Dva mrtví při pondělních nehodách na železnici

Už nyní je jasné, že statistiky v druhém čtvrtletí porostou. Další oběť má na svědomí ranní střet osobního vlaku s mužem, který vešel do kolejiště po čtvrté hodině ranní ve Velkých Hamrech na Jablonecku. Přišel o život.

"V Libereckém kraji je to letos už pátá smrtelná nehoda. Dva lidé zemřeli 6. února v osobním autě na přejezdu v obci Rádlo. Další čtyři na kolejích u Horní Branné, Frýdlantu, Jablonného v Podještědí a ve Velkých Hamrech," popsala mluvčí hasičů Libereckého kraje Iva Michalíčková.

Odpoledne skončil smrtí řidiče střet vlaku s autem v Třebechovicích pod Orebem na Královéhradecku. Podle ČTK svědkové neštěstí uvedli, že osobní vůz vjel na přejezdu chráněného světly přímo pod projíždějící vlak. Nikdo ze 120 cestujících ve vlaku se nezranil.

"Jedná již o stou letošní nehodu na železničním přejezdu. Drážní inspekce k dnešnímu dni eviduje minimálně 19 usmrcených na železničních přejezdech v roce 2010," řekl k havárii mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podle Drážní inspekce nehod na přejezdech v porovnání s předchozími čtyřmi lety výrazně přibylo. V minulých letech se během prvního čtvrtletí v průměru stalo 53 případů. Letos jich inspekce eviduje už 86.

Drážní inspekce statistikami varuje také před vzrůstajícím počtem nehod v metru, střetů s tramvajemi a trolejbusy. "V letošním roce se na nich stalo už 747 mimořádných událostí," dodal Drápal. Tyto nehody ovšem nebývají tak tragické jako na železnici. Do března při nich zemřeli tři lidé, 91 se zranilo.


Video