Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pod koly aut zahynou statisíce zvířat. Nejčastěji zajíci a ježci

  5:17aktualizováno  5:17
566 tisíc zajíců, 346 tisíc ježků, 68 tisíc bažantů a k tomu ještě 52 tisíc srnců. Co uvedená čísla znamenají? Počet živočichů, kteří za jeden rok zahynou pod koly aut. Údaje vycházejí ze studie, která nemá v Česku obdoby. Odborníci celý rok sledovali, kolik zvířat na silnicích umírá.
Zajíců zahyne na našich silnicích přes 560 tisíc ročně. Ilustrační foto

Zajíců zahyne na našich silnicích přes 560 tisíc ročně. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

"Některé zjištěné údaje mě dost překvapily. Třeba to, že na silnicích umírá tolik zajíců," přiznal Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny, který je jedním z autorů studie.

Jak odborníci k překvapivým údajům došli? Najali si muže, který pro ně pěšky procházel vybrané úseky silnic a počítal mrtvá zvířata. Našel jich 2 149 a výsledky se pak vynásobily koeficientem podle celkové délky jednotlivých typů silnic po celém Česku.

Studie tak ukázala další zajímavý výsledek. "Vyšlo nám, že nejvyšší úmrtnost v přepočtu na jeden kilometr je na dálnicích a silnicích první třídy," uvedl Hlaváč.

V absolutních číslech však umírá nejvíc zvířat na komunikacích nižších tříd. Vysvětlení je jednoduché. Silnic druhé a třetí třídy je v Česku výrazně víc, zvířata tak přes tyto komunikace přecházejí častěji než přes dálnici.

 Kolik zvířat ročně zemře na silnici    
   Celkem  Dálnice + rychlostní komunikace  Silnice I. třídy  Silnice II. třídy  Silnice III. třídy
 Zajíc polní  566 400  14 400  73 600  150 700  327 700
 Ježek (oba druhy)  346 800  15 100  59 100  115 600  157 000
 Bažant obecný  68 400  4 600  4 700  18 100  41 000
 Srnec obecný  52 000  3 300  10 100  11 300  27 300
 Kuna lesní  49 800  8 400  21 200  15 100  5 100
 Lasice kolčava  28 100  3 000 9 100   4 300  11 700
 Liška obecná  4 400  2 000  2 400  0  0

Počet zvířat uhynulých pod koly aut může být ještě horší. Do analýzy se totiž dostala pouze zvířata, která ležela přímo na silnici nebo v příkopech. "Řada zvířat je autem jen zraněná, dokážou ještě ze silnice utéct a umírají až někde v poli. Tato úmrtí jsou už naprosto nepodchytitelná," uvedl Hlaváč.

"Údaje z tohoto průzkumu se ještě drží při zemi. Třeba srnčí zvěře zahyne podle našich poznatků alespoň jednou tolik – tedy asi sto tisíc," řekl Jaroslav Červený z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd ČR.

Málo mostů pro zvířata
Množství zvířat, která na silnicích umírají, lze podle odborníků snížit. Stát by pak musel dávat podle nich víc peněz na oplocování dálnic a stavbu mostů pro zvířata.

"Moderní dopravní tahy se prostě nedají stavět bez přechodů nebo podchodů pro zvířata," řekl děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něho takové kritérium splňuje jen málokterá dálnice. Mezi výjimky patří třeba část dálnice z Prahy do Hradce Králové.

Speciální "zelené" mosty jsou v Česku pouze čtyři. Dalších šest se teprve staví. Ředitelství silnic a dálnic se hájí, že výstavba mostů pro zvěř je příliš nákladná. "Jeden vychází na 200 až 600 milionů korun podle obtížnosti stavby," řekl mluvčí ředitelství Jan Hoření. "U nových dálnic se s cestami pro zvěř počítá už automaticky. Stejné je to ostatně i na Západě. Před několika roky to tam také příliš neřešili," dodal Hoření.

Jen ploty nestačí
Stát tak dává víc peněz jen do oplocování dálnic. Jenže to podle znalců nestačí. Studie totiž ukázala, že pouhá stavba plotů způsobuje jiný problém. Takto chráněné silnice a dálnice se bez dostatečného počtu přechodů pro zvěř mění podle odborníků v dokonale nepropustnou hranici, která brání v přirozené migraci.

"Týká se to především dálnic, které znemožňují pohyb hlavně u velkých zvířat typu jelen, los nebo rys. Tato zvířata potřebují k životu rozsáhlejší oblasti a každá taková bariéra prostě ohrožuje populaci těchto živočichů," tvrdí Hlaváč.

Některé evropské státy jsou na tom podle odborníků ještě hůř. Jaroslav Červený z Akademie věd ČR jako příklad uvedl Švýcarsko, které v minulosti uzavřelo své dálnice do betonových stěn. Ty jsou pro zvěř zcela nepřekonatelné. "Podobné rozparcelování krajiny decimuje některé živočišné druhy mnohem víc než střety s auty," potvrzuje Červený.

A pak je tu ještě jeden aspekt, proč by se státní instituce měly podle odborníků vážněji zabývat zvířaty na silnicích. Srážka s větším zvířetem totiž představuje velké riziko i pro řidiče.

Za loňský rok evidují policisté přes 8 500 nehod, kdy auto srazilo nějaké zvíře, v některých případech i domácí zvířata. Pět lidí střet nepřežilo. Dva lidé třeba loni v dubnu zemřeli na dálnici mezi Prahou a Brnem při srážce se stádem krav.

"Nebezpečná je pochopitelně srážka s většími zvířaty. Řidiči by si to měli sami uvědomit a jezdit hlavně na silnicích nižších tříd opatrněji, aby se stihli zvířatům vyhnout," řekl Hlaváč.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Jiří Drahoš s manželkou a dobrovolníky, kteří ho poslali do boje o Hrad tím, že...
Drahoš: Kdo je trestně stíhán, neměl by usilovat o pozici premiéra

Nedovedu si představit, že člověk, který je trestně stíhán, by se mohl na sto procent věnovat funkci, jako je premiérská, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.