Pod Karlovým mostem proplul dřevěný vor

Praha - Nefalšovaný dřevěný vor, zhotovený stejnou technologií jako v minulém století, proplul v neděli 27. srpna pod Karlovým mostem. Projekt Vor 2000 je součástí projektu Praha - město na řece. Společnost Praha 2000 hodlá průjezdy voru staroměstským jezem opakovat podle možností i o dalších nedělích. Zájemci mohou na neobvyklém plavidle brázdit Vltavu až do poloviny září. Vor vyplouvá každý den kromě pondělků od Železničního mostu a projížďka trvá přes hodinu. Je zdarma a každý jede na vlastní nebezpečí, což musí stvrdit podpisem.

Několik minut před třetí hodinou v neděli 27. srpna uvolnili muži od paroplavby šlajsnu na staroměstském jezu a vor tažený člunem se vydal na cestu.

 Když vjel do vln Staroměstské propustě, voda vysoko vystříkla a zaplavila nohy plavců až ke kolenům. Nakrátko uhasila i oba ohně,které k plavectví tradičně patří. Mocně se z nich zakouřilo a vítr donesl voňavý dým až na most.

Pětičlenná posádka, tedy vrátný, předák, slabák, šrekový i zadák, jak se jim podle šífařské hantýrky říká, měla s podplutím mostu plné ruce práce.

Společnost Praha 2000 hodlá průjezdy voru staroměstským jezem opakovat podle možností i o dalších nedělích. Ovšem tak jako dnes bez pasažérů. Ti mohou, tak jako po celý červenec a srpen, brázdit na neobvyklém plavidle Vltavu až do poloviny září.

Vor vyplouvá každý den kromě pondělků od Železničního mostu a projížďka trvá přes hodinu. Je zdarma a každý jede na vlastní nebezpečí, což musí stvrdit podpisem.

S nápadem obohatit projekt Praha - Evropské město kultury 2000 replikou dřevěného voru z přelomu 19. a 20. století přišla pracovnice Muzea hlavního města Prahy Zlata Svobodová a milovník všeho vltavského Jan Havel.

Ten je i vrátným, neboli kapitánem, 55 metrů dlouhého kolosu, který musel být kvůli dnešní akci o jedno pole zkrácen. Na zpáteční cestě proti proudu by se totiž nevešel do zdymadla.

Jízdu na vorech neboli "pramenech" přiblížil začátkem 50. let režisér Václav Wasserman ve filmu Plavecký mariáš s Jaroslavem Marvanem v hlavní roli.

I jako jeho hrdinové se museli novodobí voraři vpravit do tajů tohoto řemesla. Ručně loupali dřevo, z mladých napařených smrčků točili houžve, "oušili" klády, spojovali je vořinami a nefalšovanou vrátenskou širočinou přitesávali vesla.

Výroba voru o váze 35 tun jim na vazišti ve Štěchovicích bez použití jediného kusu kovu trvala téměř rok. Se svým posledním opravdovým vorem se Vltava rozloučila v roce 1960.

 

Posádka nefalšovaného dřevěného voru, zhotoveného stejnou technologií jako v minulém století. (27. srpna 2000)

Čtyřicetimetrové plavidlo vzbudilo rozruch zejména mezi zahraničními turisty. (27. srpna 2000)

Dřevěný vor úspěšně proplul šlajsnu jezu u Karlova mostu. (27. srpna 2000)

Posádka voru právě proplouvá Staroměstskou propustí nad Karlovým mostem. (27. srpna 2000)

Dřevěný vor zhotovený technologií používanou v 19. století se stal součástí ruchu Vltavy. (27. srpna 2000)


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video