Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pod centrem Pardubic tunel nebude, na stavbu město nemá peníze

  18:42aktualizováno  18:42
Pardubičtí radní chtěli dopravu z náměstí Republiky přesunout pod zem. Jenže nyní se ukázalo, že projekt 70 metrů dlouhého a tři metry vysokého tunelu by vyšel na 210 milionů, které ale město v rozpočtu nemá.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

"Bohužel to je moc. To nemáme šanci zaplatit. Zatím se do toho pustit nemůžeme," přiznal náměstek primátorky Jindřich Tauber z ČSSD, který plány na tunel prosazoval. Původně počítal s tím, že by se vše dalo pořídit za zhruba 80 milionů. Jenže z toho ho vyvedlo jednání se zástupci dopravního podniku či energetických firem.

Cena za dopravu pod zemí

Zahloubení silnice vedle Zelené brány by přišlo na 210 milionů korun: 

  • 85 milionů - stavba samotného tunelu 
  • 54 milionů - přeložení a oprava inženýrských sítí 
  • 6,5 milionu - přestavba trolejového vedení 
  • 30 milionů - úprava povrchů nad tunelem

Podle zápisu z jednání, které má MF DNES k dispozici, by jen stavba samotného tunelu stála 85 milionů. Práce s tím spojené by ale vyšly na dalších více než 90 milionů. K tomu všemu je třeba připočíst daň.

"I když by třeba přeložku vodovodů a kanalizace částečně platila firma VAK, ta částka je skutečně vyšší, než jsem počítal," uvedl Tauber.

Jenže jeho snaha nevyšla vniveč jen tak zadarmo. Peníze stály vizualizace, studie i další materiály a to opoziční ODS nyní kritizuje.

Uleví se řidičům, s tunelem by se tvořily kolony

"Od začátku jsme říkali, že to je utopistický nápad, který nejspíše končí v šuplíku. To se nyní stalo. Bohužel to město stálo statisíce, které se doslova vyhodily oknem. Myslíme si, že radní by se více měli soustředit na reálné projekty," uvedl zastupitel za ODS Petr Klimpl.

Fotogalerie

Na jednu stranu rozhodnutí o odložení projektu bude rozhodně mrzet architekty. Ti velmi stáli o to, aby se propojilo nové a historické centrum města. Z nové a opravené třídy Míru by po postavení tunelu lidé mohli plynule chodit po pěší zóně pod Zelenou bránu a dále na Pernštýnské náměstí a historické centrum Pardubic.

Na straně druhé se určitě uleví dopravnímu podniku a hlavně řidičům. Počítalo se s tím, že tunel by byl sveden jen do jednoho pruhu, takže by zřejmě vznikaly zácpy. Navíc by se v něm mohlo jezdit pouze rychlostí 30 kilometrů v hodině a nesměly by do něj vozy vyšší než 2,4 metru. "Třeba na ten projekt ještě někdy dojde," dodal Tauber.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Narozeninová oslava Vratislava Mynáře na Pražském hradě (22. 6. 2017).
Mýdlo na Hradě zřejmě nebude. V akci nám brání, tvrdí režisér

Párty v Jižních zahradách Pražského hradu, kterou chtěl v reakci na oslavu kancléře Vratislava Mynáře uspořádat 9. září režisér a dokumentarista Petr Horký, se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka a ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová
Šlechtová provětrala úřad, řekl Sobotka. Žehral na ekology zdržující stavby

Pochvaly za dynamické vedení resortu a za to, že úřad „provětrala“, se od premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) dostalo ministryni pro místní rozvoj Karle...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.