Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pod centrem Pardubic tunel nebude, na stavbu město nemá peníze

  18:42aktualizováno  18:42
Pardubičtí radní chtěli dopravu z náměstí Republiky přesunout pod zem. Jenže nyní se ukázalo, že projekt 70 metrů dlouhého a tři metry vysokého tunelu by vyšel na 210 milionů, které ale město v rozpočtu nemá.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

"Bohužel to je moc. To nemáme šanci zaplatit. Zatím se do toho pustit nemůžeme," přiznal náměstek primátorky Jindřich Tauber z ČSSD, který plány na tunel prosazoval. Původně počítal s tím, že by se vše dalo pořídit za zhruba 80 milionů. Jenže z toho ho vyvedlo jednání se zástupci dopravního podniku či energetických firem.

Cena za dopravu pod zemí

Zahloubení silnice vedle Zelené brány by přišlo na 210 milionů korun: 

  • 85 milionů - stavba samotného tunelu 
  • 54 milionů - přeložení a oprava inženýrských sítí 
  • 6,5 milionu - přestavba trolejového vedení 
  • 30 milionů - úprava povrchů nad tunelem

Podle zápisu z jednání, které má MF DNES k dispozici, by jen stavba samotného tunelu stála 85 milionů. Práce s tím spojené by ale vyšly na dalších více než 90 milionů. K tomu všemu je třeba připočíst daň.

"I když by třeba přeložku vodovodů a kanalizace částečně platila firma VAK, ta částka je skutečně vyšší, než jsem počítal," uvedl Tauber.

Jenže jeho snaha nevyšla vniveč jen tak zadarmo. Peníze stály vizualizace, studie i další materiály a to opoziční ODS nyní kritizuje.

Uleví se řidičům, s tunelem by se tvořily kolony

"Od začátku jsme říkali, že to je utopistický nápad, který nejspíše končí v šuplíku. To se nyní stalo. Bohužel to město stálo statisíce, které se doslova vyhodily oknem. Myslíme si, že radní by se více měli soustředit na reálné projekty," uvedl zastupitel za ODS Petr Klimpl.

Fotogalerie

Na jednu stranu rozhodnutí o odložení projektu bude rozhodně mrzet architekty. Ti velmi stáli o to, aby se propojilo nové a historické centrum města. Z nové a opravené třídy Míru by po postavení tunelu lidé mohli plynule chodit po pěší zóně pod Zelenou bránu a dále na Pernštýnské náměstí a historické centrum Pardubic.

Na straně druhé se určitě uleví dopravnímu podniku a hlavně řidičům. Počítalo se s tím, že tunel by byl sveden jen do jednoho pruhu, takže by zřejmě vznikaly zácpy. Navíc by se v něm mohlo jezdit pouze rychlostí 30 kilometrů v hodině a nesměly by do něj vozy vyšší než 2,4 metru. "Třeba na ten projekt ještě někdy dojde," dodal Tauber.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místopředsedové ČSSD Milan Chovanec a Lubomír Zaorálek hovoří s novináři před...
ČSSD by mohla skončit v opozici, řekl Chovanec. Sjezd bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po večerním jednání užšího vedení strany její úřadující šéf Milan Chovanec. V tento den...  celý článek

Andrej Babiš s manželkou míří do volebního štábu ANO (21. října 2017).
ANALÝZA: Pestrý vějíř variant. Ale Babišovi zatím moc nenahrávají

Být ve volbách první s tak velkým náskokem a nemít vládu ani zdaleka jistou, to musí být pro Andreje Babiše k vzteku. Do Sněmovny bylo zvoleno devět stran,...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Výpadky volebních webů ČSÚ způsobil hackerský útok, oznámil úřad

Sobotní výpadky volebních webů ČSÚ způsobil masivní hackerský útok. Podle úřadu ale útok neovlivnil předávání a zpracování výsledků voleb. Úřad poznatky předá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.