Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Pochopit vtip, obout se, mít nápady. Dobeš sepsal, co má zvládnout předškolák

  • 107
Chytnout míč, napsat své jméno, zachytit hlavní myšlenku příběhu. Příklad dovedností, které by měl zvládat předškolák. Ministerstvo školství se rozhodlo sepsat, co všechno by se děti měly naučit v mateřské školce. Seznam dovedností má mimo jiné pomoct v bezproblémovém přechodu do první třídy.

Když do křesla ministra školství usedl loni v létě Josef Dobeš, rozhodl se, že vytvoří standardy pro základní školy, na základě kterých začne plošně testovat děti v pátých a devátých třídách. Nyní přichází i se standardy pro mateřinky.

Ministerstvo ale avizuje, že pro mateřské školy nebudou standardy povinné a mateřské školky ani nečeká žádné testování, o čemž se dříve uvažovalo. "Jde o doporučující materiál, jeho dodržování nebude kontrolováno," potvrdila iDNES.cz Jana Holíková z tiskového odboru ministerstva školství.

Ministerstvo školství sestavilo skupinu, v níž jsou zaměstnankyně Výzkumného ústavu pedagogického, České školní inspekce, Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a zástupců ze školní praxe.

Školská reforma

Stejně jako základní a střední školy i mateřinky byly součástí školské reformy, která odstartovala před čtyřmi lety. Podstatou reformy bylo, že školy dostanou pouze rámcové vzdělávací programy a vlastní školní osnovy si vytvoří samy. Začalo být tedy čistě na školách, na co se chtějí zaměřit více a na co méně a jak si rozvrhnou školní rok i učební plán. Důraz byl kladen na to, aby se žáci pouze nebiflovali data, ale naučili se přemýšlet, argumentovat a vyhledávat informace.

Během února a března letošního roku skupina standardy předškolního vzdělávání sepsala. Obsahují podrobný výčet dovedností, které by se děti v mateřských školách měly naučit, a to ohledně pohybové koordinace, výslovnosti, komunikace či vnímání.

V patnáctistránkovém dokumentu najdeme, že děti mají například umět udržet rovnováhu na jedné noze, modelovat, smrkat, chápat jednoduché vtipy, zapamatovat si krátké říkanky či rozpoznat geometrické tvary.

Až do 28. května může veřejnost o standardech diskutovat na stránkách www.rvp.cz. Podle jedné z diskutujících jsou standardy ideální pro začínající učitelky, které si pouze s rámcovými vzdělávacími programy (viz box) neví rady.

"Pro mne, učitelku s 30letou praxí, je to přehledné, nemám s tímto dokumentem problémy. Ale děvčata, která nastupují, opravdu problémy mají. Možná se zdá někomu příliš svazující, ale zrovna má začínající kolegyně z něj byla nadšená! Konečně našla materiál, který byl konkrétnější," píše na webu Bohunka Trelová.  

Inspekce: Provázanost MŠ a ZŠ není nejlepší

Česká školní inspekce je přesvědčena, že by standardy mohly pomoct k větší provázanosti mezi mateřskou a základní školou, což je nyní trochu problém. Inspekce o tom začátkem roku informovala ministerstvo.

"Zpráva shrnovala naše poznatky z analýz školních vzdělávacích programů v mateřinkách. Upozorňovali jsme na to, že není domyšlená vazba mezi rámcovými vzdělávacími programy pro MŠ a ZŠ. Školky, byť ty za to nemůžou, nepřipraví děti vždy optimálně na přechod do první třídy," řekl iDNES.cz mluvčí školní inspekce Libor Vacek.

Z výroční zprávy inspekce za rok 2009/10 vyplývá, že "za hlavní problémy dětí v prvních třídách byly označeny problémy v komunikaci, v socializaci a přijímání role v kolektivu dětí, v soustředění a udržení pozornosti, v sebeobsluze a samostatnosti".

Na problém se soustředěním upozorňuje i zástupkyně ředitelky na pražské ZŠ Mendelova Zdena Wejmelková. "Řešit by se měla pozornost, protože předškoláci pracují v mateřských školkách pouze dvakrát dvacet minut a pak nastoupí do školy na pět hodin. To je podle mě důležité, na to by se měli zaměřit," míní Wejmelková.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video