Nehod mírně přibylo, počet mrtvých klesá. Ilustrační foto

Nehod mírně přibylo, počet mrtvých klesá. Ilustrační foto | foto: Michal Jačanin

Počet mrtvých na silnicích klesá, ale ne dost rychle. Policii trápí přejetí chodci

  • 94
Od ledna do konce listopadu zemřelo na českých silnicích 711 lidí. To je sice nejméně od roku 1990, policisté s čísly přesto příliš spokojení nejsou. Trápí je vysoký počet chodců, kteří umírají pod koly aut. Celkový počet nehod zůstal přibližně stejný.

Nebylo to špatné, ale mohlo by to být lepší. Tak hodnotí dopravní policie dosavadní letošní statistiky. Ministerstvo dopravy si před časem dalo za cíl snížit počet mrtvých za rok na 650. To se sice zjevně nepodařilo, i tak jsou čísla nejpříznivější za posledních dvacet let. Oproti loňsku klesl počet zemřelých o 53, o 607 lidí méně bylo těžce zraněno.

Začátek roku přitom vypadal mnohem slibněji, v posledních několika měsících se však počty tragických nehod opět zvyšují. "Měli jsme našlápnuto na mnohem lepší výsledek," připouští šéf dopravní policie Leoš Tržil. Policistům přidělávají vrásky na čele především vysoké počty přejetých chodců. Letos jich zahynulo pod koly aut už 134.

Alarmující je nárůst mrtvých chodců za listopad – na silnici jich zemřelo 34, přičemž 25 v noci. Podle policistů řada pěších podceňuje svou viditelnost za špatných světelných podmínek.

Klesl počet nehod, které způsobili opilí řidiči, a snížil se i počet mrtvých při těchto kolizích. Policisté to přisuzují zavedení povinného testování řidičů na alkohol při silničních kontrolách. "To opatření i následná mediální kampaň zapříčinily, že mnohem méně řidičů usedá za volant pod vlivem alkoholu," řekl iDNES.cz Leoš Tržil.

Podle něj se ale nedaří snižovat počty viníků nehod, kteří nadýchají jedno a více promile. "Určitě tato opatření nebudeme rušit ani měnit, řidiči si na něj zvykli a sami poznali, že je to nijak zvlášť nezdrží ani neobtěžuje," dodal šéf dopraváků.

Policisté zároveň počítají s tím, že budou stále častěji kontrolovat řidiče i na to, zda nemají v krvi drogy. Policisté jsou podle Tržila vyškolení, aby takové šoféry podle jejich neobvyklého chování poznali.


Video