Komerční banka deseti okradeným klientům ztrátu nahradila.

Komerční banka deseti okradeným klientům ztrátu nahradila. | foto: MF DNES

Po zveřejnění krádeže z kont Komerční banky ustaly

  • 46
Policie neměla a dosud nemá žádné informace o totožnosti zlodějů, kteří z účtů deseti klientů Komerční banky přes internet vybrali jejich peníze. "Vyšetřování nebylo ani tak daleko, aby se podařilo lokalizovat místo, odkud k tomu docházelo," řekl MF DNES policista obeznámený s případem.

Poté, co informace o krádežích unikly do médií, musela policie zcela změnit taktiku. Zloději totiž přestali na konta útočit. "Žádné další případy se neobjevily," potvrdila včera mluvčí Komerční banky Marie  Petrovová. "Zveřejnění radikálně narušilo postup, který byl původně stanoven. Takže se musí stanovit jiný. Otázkou je, nakolik bude efektivní," říká policista.

Větší, než se zdá

Lupiči atakovali v posledních dvou týdnech účty klientů, kteří k jejich obsluze využívali internetové služby mojebanka.cz. Podle zmíněného zdroje se v Česku ročně stane podobných  krádeží  přes internet několik desítek. Deset okradených najednou je podle něj sice dost, ale není to nijak závratné. "Vypadá to větší, než to je," řekl policista.

Zpochybnil  také původní informaci, že vysátí účtů má na svědomí mezinárodní gang. "Pokud nemám ty lidi před sebou, tak prostě nemohu říct, že to je nějaký gang," dodal.

Pachatelé získali přístupová data přímo z osobních počítačů klientů, nenarušili tedy vnitřní systémy banky. Ta jim přesto ztráty uhradila. Podle odborníků se peněžním ústavům někdy vyplatí raději nahradit poškozeným ukradené peníze, ačkoli za jejich ztrátu nejsou zodpovědné.

Je to totiž mnohonásobně levnější, než by stála změna vnitřního bezpečnostního systému. Komerční banka nicméně od rána přechází u internetového bankovnictví na systém potvrzovací SMS. Každou transakci, kterou majitel konta provede přes internet, bude muset ještě potvrdit kódem, který mu banka obratem pošle na mobilní telefon. Tuto službu mohli klienti využívat dobrovolně i dosud, ale ode dneška to bude povinné.

U jiných ústavů je ovšem základní zabezpečení i nadále na bázi internetu. Například u České spořitelny, jejíchž internetových služeb využívá na 650 tisíc zákazníků, zatím k obsluze účtu stačí vyťukat klientské číslo a heslo. To je podle počítačových expertů naprosto nedostatečná ochrana.

I spořitelna ovšem  chystá zpřísnění bezpečnostních opatření, měla by je představit na pondělní tiskové konferenci. 


Video