Po živých našli záchranáři v Concordii mrtvé. Vytáhli i černou skříňku

  • 476
Italští záchranáři našli ve vraku ztroskotané lodi Costa Concordia dvě těla. Počet obětí se tak zvyšuje na pět. Vyzdvižena už byla i černá skříňka se záznamy navigace. Pátrání po patnácti pohřešovaných stále pokračuje.

Záchranáři našli v neděli odpoledne další dvě oběti páteční námořní katastrofy. Těla dvou mužů byla uvězněna v zadní části lodi, potvrdil nález mluvčí místní pobřežní hlídky kapitán Filippo Marini.

Jak mluvčí dále uvedl, že jeho muži z lodi vytáhli černou skříňku. Ta by měla obsahovat detaily navigace posledních momentů plavby.

Záchranáři podle Sky News procházejí jednu kajutu po druhé v té části lodi, která zůstala nad vodou, a pátrají po pohřešovaných. Hodlají projít všech asi patnáct set kajut. V noci zachytili zvukový signál od asijského páru, který na lodi trávil svatební cestu. Uvázlého muže a ženu objevili v jedné z kabin v dobrém stavu.

Časně ráno záchranáři navázali hlasový kontakt i s jedním italským členem posádky, který uvázl na třetí palubě. Po několika hodinách se ho podařilo vyprostit.

Ač dosud mluvily o čtyřech desítkách nezvěstných, snížily italské úřady v neděli odpoledne výrazně počet pohřešovaných. Nyní se postrádá patnáct pasažérů či členů posádky. Agentura DPA uvedla, že někteří ze zachráněných se až v neděli nahlásili úřadům. Informovala například o dvou Japoncích, kteří po záchraně z potopené lodi nastoupili do autobusu a odjeli do Říma, kde pokračovali v dovolené.

Nejméně pět lidí při nehodě zahynulo a asi čtyřicet jich bylo zraněno. Dva mrtví jsou z Francie, třetí z Peru, dva další mrtví muži zatím nebyli identifikováni.

Opustil kapitán loď poslední, či ne?

Policie už zadržela kapitána lodi Francesca Schettina a prvního důstojníka Cira Ambrosia. Podle prokuratury oba opustili plavidlo ještě před posledními cestujícími.

"Bohužel mohu potvrdit tuto skutečnost," uvedl státní zástupce Francesco Verusio. Kapitán podle něj opustil loď značnou dobu předtím, než byli pasažéři evakuováni. Úřady kapitána vyšetřují pro podezření z několikanásobného zabití, ze zavinění nehody a z opuštění plavidla.

Schettino ale v rozhovoru pro italskou televizi Mediaset obvinění, za které mu hrozí až 12 let vězení, odmítl. "Byli jsme poslední, kdo loď opustil," řekl. Zároveň popsal, jak k nehodě došlo. "Pluli jsme asi 300 metrů od skal. Neměly tam být žádné takové útesy," řekl.

Kapitánův právník Bruno Leporatti prohlásil, že podle jeho názoru vděčí
stovky cestujících Schettinovi za to, že jsou ještě naživu. "Dokázal dostat poškozenou loď blíž ke břehu, a tak zajistil, že záchranná operace byla rychlejší a stovky lidí byly zachráněny," řekl právník. "Podle mě to byl z námořnického pohledu skvělý manévr."

Inchino aneb příliš těsný pozdrav obyvatelům ostrova

Italská média spekulují o tom, že nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru, při kterém se výletní lodě přiblíží k ostrůvku Giglio a pozdraví jeho obyvatele rozsvícenými světly a sirénami.

Podle některých svědků skutečně Costa Concordia prováděla tento manévr
zvaný inchino, tedy vzdání pocty. Starosta Giglia Sergio Ortelli řekl v sobotu novinářům, že řada výletních lodí na trase z Civitavecchia do Ligurie často plují poblíž ostrova a zdraví světly a sirénami obyvatele ostrova. V neděli ale zdůraznil, že nejde o pravidelnou praxi a že vždy lodě plují v bezpečné vzdálenosti.

Na každý pád ale řada svědků i pobřežní hlídka tvrdí, že Costa Concordia byla příliš blízko pobřeží Giglia. Také italský ministr obrany admirál Giampaolo Di Paola dnes v televizním rozhovoru mluvil o "vážné lidské chybě s dramatickými následky". "Lodi takových rozměrů nemohou plout tak blízko pobřeží v oblastech, kde se ví, že jsou útesy," uvedla.

Potopení Concordie

Ředitel společnosti Costa, která loď provozovala, zase obhajoval pětačtyřicetiminutovou prodlevu mezi nárazem na útes a zahájením evakuace.

Kapitán se rozhodl dostat loď do bezpečí, než nařídí evakuaci," řekl Gianni Onorato. "Rychlé naklánění lodi ale bohužel znemožnilo využití záchranných člunů," dodal.

Za ztroskotáním mohl být výpadek proudu

Malcolm Latarche, šéfredaktor časopisu o mořeplavbě IHS Fairplay Solutions, připomněl, že cestující mluvili o tom, že v době nehody vypadla světla a ozvala se hlasitá rána. Podle odborníka by to mohlo znamenat, že ve strojovně lodi došlo k výbuchu, který vyřadil z provozu elektrické generátory. S podobným problémem se prý v roce 2010 potýkala i obří loď Queen Mary 2.

Latarche předpokládá, že po selhání generátorů loď nedokázala měnit rychlost a selhal i její navigační systém. "Systémy se (v takovém případě) musí restartovat... a nějakou dobu jim trvá, než naběhnou," řekl.

Odborník naopak nevěří tomu, že by loď jednoduše najela na mělčinu. "Kdybychom mluvili o nějaké filipínské bárce, mohl by to být ten případ. Ale tady byla profesionální posádka a na palubě měla čtyři tisíce lidí, se kterými by si nezahrávala. Udělala by všechno na světě, aby zajistila jejich bezpečnost," řekl Latarche.

Plavidlo s 4 234 cestujícími bylo v pátek odpoledne na cestě po Středomoří, když najelo na mělčinu u ostrova Giglio, který se nachází nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina a plavidlo se převrátilo na bok.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Nejlepší videa na Revue