"Není to žádná velká závada. Jen budeme muset o to víc ubourat a poté znovu dostavět," konstatoval přibyslavský místostarosta Martin Kamarád.
Jiné škody povodeň z před dvou týdnů nezpůsobila. Odstraňování dřevěného bednění zpod nově vyzděného oblouku bylo spíše preventivní, aby voda mohla proudit. Oblouk byl v té době už dokončen a držel sám o sobě.
Současně s rekonstrukcí mostu na něm a v jeho bezprostředním okolí probíhá i archeologický průzkum. Ten už podle Kamaráda odhalil mnohé zajímavosti.
"Jednou z nich je například zjištění, že vozovka mostu byla v devatenáctém století o dost níž než je nyní," konstatoval.
"Když tedy vrcholil spor o výšku kamenného zábradlí a musel ho nakonec vyřešit havlíčkobrodský starosta. Zvolil dobře, když se přiklonil k zábradlí vyššímu. Parametry mostu tak budou více odpovídat historii," ocenil přibyslavský místostarosta rozhodnutí Jana Tecla.
Historický most v Ronově pocházející nejspíše ze 16. století způsobil v posledním roce a půl představitelům města už spoustu vrásek. Loni v zimě ho poničily ledové kry, na jaře se jeho část propadla pod traktorem, pak se začal rozpadat při letních bouřkách.
Oprava dlouhou dobu vázla na rozdílných požadavcích města a památkářů. Poté se zadrhla na neschopnosti dvou odborů pověřeného havlíčkobrodského městského úřadu dohodnout se na výšce kamenného zábradlí, rozsoudit je musel brodský starosta.
Když už se zdálo, že všech komplikacím je konec, zjistili stavebníci, že v mostu je méně kamene než očekávali a na několik týdnů se práce musely zastavit, než se podařilo sehnat náhradu. A velkou hrozbou se nakonec stala velká voda z před několika dnů.
V Ronově zachraňují most před povodní
25. června 2013 |