"Film jsem vyrobil, protože je třeba dát do protikladu názory většiny a názory obyvatel osad. Snímek je výkřik svědomí této společnosti, která si volí nejlehčí cestu. To znamená označit ty, kdo řeší cikánskou otázku, za rasisty a problém sám neřešit," poznamenal Píry.
Přibližně desetiminutový dokument údajně zmapoval situaci v několika lokalitách Slovenska. Vystoupilo v něm i několik romských obyvatel, kteří například tvrdili, že jim nevadí označení "cikáni". Jeden z mužů se zase divil, že ho soud potrestal za krádež malého množství dřeva.
Píry zcela jednoznačně nezodpověděl otázku, zda respondenti věděli, že vystoupí ve filmu kandidáta na poslance parlamentu za Slovenskou národní stranu (SNS). "Byli dotazováni pro dokumentární film o cikánské otázce. Já jsem v těchto věcech aktivista," dodal Píry.
Dlouhodobý zájem, nejen předvolební tah
Zároveň odmítl, že SNS vytáhla takzvanou romskou kartu jen z důvodu červnových voleb do parlamentu. Této problematice se prý strana - i sám Píry - věnují dlouhodobě.
"SNS se po splnění základního cíle, a to je vznik samostatné Slovenské republiky, věnuje cikánské otázce. Na naše představitele se kvůli výrokům o cikánské otázce útočilo vícekrát," dodal Píry.
Nesouhlasil ani s kritikou, že SNS přes účast ve vládě učinila pro řešení romské problematiky málo. Hlavní odpovědnost podle něho mělo ministerstvo vnitra či ministerstvo práce, které však řídili zástupci jiných stran.
SNS čelila v uplynulých dnech kritice médií i občanských sdružení za předvolební plakáty s potetovaným mužem tmavší pleti se zlatým řetězem. Poutač doplňoval nápis "Abychom neživili ty, kdo nechtějí pracovat". (Slotova strana vyrazila do volebního boje s rasistickým billboardem)
Média kritizovala, že muž na billboardu dostal za kampaň málo peněz a rovněž nevěděl, jakou bude mít plakát nakonec podobu. Kromě toho byly plakáty výrazně upraveny, neboť muž ve skutečnosti údajně nenosí zlatý řetěz, má řidší vlasy a méně výrazné tetování.
Sporná předvolební kampaň vzbudila zájem i zahraničních médií a ambasád. SNS ji obhajovala a kritiky obvinila z pokrytectví. Billboardová firma nakonec plakáty na vlastní náklady přelepila.