Víceúčelový remorkér určený pro vody Severního ledového oceánu se ve veřejném

Víceúčelový remorkér určený pro vody Severního ledového oceánu se ve veřejném přístavu ve Vaňově připravuje na proplutí Masarykovými zdymadly. | foto: Karel Pešek, MAFRA

„Ledoborec“ dostal pontony, aby zvládl ústecká zdymadla a mělké Labe

  • 29
V přístavu v ústecké části Vaňov se připravuje na plavbu k moři zbrusu nový remorkér, který je schopný zdolat i ledové kry. Dělníci k lodi připevňují pontonovou konstrukci. Ta plavidlu umožní překonat střekovská zdymadla a zvládnout i mělké Labe pod nimi.

"Kdyby tam pontony nebyly, je taková věc absolutně nepřepravitelná," sdělil Libor Vinický, který má přepravu lodi na starost. Sám týdny předem propočítával, jak obra nesoucího jméno Duke dostat do nizozemského přístavu, kde bude dokončen, než vypluje sloužit do Severního ledového oceánu.

Remorkér Duke

Loď vyrobila loděnice ve Lhotce nad Labem u Lovosic.

Není to sice přímo ledoborec, má ale dvojitý plášť, což mu umožňuje plout mezi ledovými krami.

Loď je dlouhá 34 metrů a široká 11 metrů, její cena se pohybuje kolem 250 milionů korun.

Remorkér s dvojitým plášťem připlul do Vaňova v pátek dopoledne po 16 kilometrech plavby z loděnice ve Lhotce nad Labem. Nyní ho čeká nejobtížnější část cesty.

Loď má ponor 3,4 metru. Nad zdymadly je nutné takzvaným balastováním, tedy napouštěním nebo upouštěním vody ze speciálních komor v trupu, snížit ponor na 3 metry, ve zdymadlech na 1,8 metru a pod nimi na pouhých 1,1 metru. Právě kvůli tomu dělníci loď opatřili speciální pontonovou konstrukcí, která umožní ponor upravovat.

"Až bude loď vjíždět do zdymadel, musíme ji malinko zatížit, aby se vešla pod korunu horní přechodové lávky, abychom do ní nenarazili. Mezi lodí a mostem bude jen 28 centimetrů," popsal Vinický. Ovšem nic z toho není v praxi vyzkoušené, vše je spočítané pouze na papíře.

Remorkér pojede na pontonech až do Německa

Pod vodou sice bude mít loď dostatečnou rezervu, ale kritická situace nastane při zavírání komory. Zde je betonový práh, aby vrata komory správně dosedla.

"Rezervu mít budeme, ale 'dýza', tedy jakýsi tunel s vrtulemi, jež zvyšují výkon lodního šroubu, trčí hluboko pod ponorem a je to nejcitlivější místo lodi. Nejnebezpečnější je, že bychom ji o práh mohli poškodit či utrhnout," popsal Vinický.

V klidu ho naopak nechává skutečnost, že komora je široká 13 metrů a loď i s pontonovou konstrukcí 12,19 metru. "Na každé straně zbude 40 čísel, to není hrozné," poznamenal Vinický.

Vyvažování a svařování pontonu se protáhne do večera, remorkér tak zdymadla překoná nejdříve v sobotu dopoledne.

"Průjezd Drážďanami máme naplánovaný až na pondělí, takže máme ještě den rezervu. I kdybychom projeli až v neděli, tak to stíháme," podotkl Vinický.

Ovšem ani cesta pod zdymadly nebude jednoduchá. Protože je v Labi málo vody a loď musí mít malý ponor, velká část bude nad vodou.

"Počítám, že se pojede hůř, do velké plochy lodi se bude opírat vítr a bude si s ní malinko hrát," dodal Vinický.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video