Následky srážky rychlíku s mostem byly tragické.

Následky srážky rychlíku s mostem byly tragické. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Pozůstalé ze Studénky zlobí dlouhý soud. Protáhne ho i dotazování znalců

  • 69
Po takřka dvouleté přestávce začala v Novém Jičíně další fáze soudního projednávání vlakové tragédie ve Studénce. V srpnu 2008 při ní zemřelo osm lidí a přes devadesát se jich zranilo. V případu je deset obžalovaných. Vynesení rozsudku je v nedohlednu, což pozůstalým i přeživším značně vadí.

Naposledy se soudní líčení konalo v listopadu 2011. Pak se čekalo na vyjádření mnoha znalců, jejichž argumenty jsou často velmi protichůdné. Stejně tak i vyjádření jednotlivých obhájců.

"Stále více se ukazuje, že na vině je zejména stát, který po staveništi nechal jezdit vlaky plnou rychlostí. Nejde nám o úplnou výluku, která by přišla na miliony, stačilo snížit rychlost projíždějícím vlakům třeba na dvacítku, to by stálo jen desetitisíce korun," uvedl Radek Ondruš, obhájce stavební společnosti Bögl a Krýsl, která zajišťovala manipulaci s mostem.

Nehoda rychlíku Comenius

8. srpna 2008 se před mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z Krakova do Prahy zřítila konstrukce silničního mostu. Strojvedoucí ještě dokázal snížit rychlost ze zhruba 135 kilometrů na devadesátku, i tak ale byly následky tragické. Na místě a v poté v nemocnicích zemřelo osm lidí, 95 cestujících se zranilo, mnozí s doživotními následky. Škoda byla vyčíslena na 177 milionů korun.

Naopak Vladimír Ježek zastupující vrchního stavbyvedoucího Petra Janouškovce ze společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava uvedl jako jednoznačnou vinu nesprávný způsob zasouvání mostu nad tratí. "Most při zasouvání byl jako na houpačce," konstatoval.

Už nyní je jisté, že vyhrazené dva týdny nebudou pro ukončení případu stačit. Jen v úterý mají obhájci připraveny desítky stran dotazů na znalce Jiřího Studničku. Jeho posudek byl zásadní pro vyšetřovatele a žalobce při rozhodování, kdo bude za nehodu obviněn a poté obžalován.

Soudce Jaromír Pšenica proto stanovil pro výslech každého z téměř všech předvolaných znalců celé dva dny.

Někteří z obhájců už nyní předesílají, že budou žádat vyjádření i od nezávislých zahraničních znalců. V tuzemsku už totiž není koho dalšího oslovit.

Je to fraška, hodnotí soud jeden z cestujících

V pondělí líčení trvalo jen něco přes půlhodinu. Soudce jen shrnul, co se dosud projednalo a domluvil s obhájci a obžalovanými další postup. Hrozilo však další značné protahování líčení. Vzhledem k dvouleté přestávce mohli obžalovaní chtít projednání od samého počátku soudního řízení. Naštěstí souhlasili jen se čtením.

Rychlý konec prvního projednávání po dlouhé pauze některé přítomné zjevně zaskočilo. Například  rodiče studenta, který ve Studénce přišel o obě nohy, opustili soudní budovu velmi narychlo a v emocích. "Nemá cenu, abychom se k tomuto vyjadřovali," uvedl muž a jeho manželka jen těžko skrývala slzy.

"Je to fraška, jak jinak to nazvat. Vše se protahuje, navíc se ukazuje, jaký binec na stavbě byl. Je to strašné," řekl Richard Salamon, který sice neutrpěl žádná fyzická zranění, ale hrůzy, které ve vlaku chvíli po nárazu viděl, ho nadlouho poznamenaly. "Možná už do konce života se s tím budu srovnávat. Stále chodím k lékaři, nelze na to zapomenout. A to, jak se soud pořád natahuje, je ostuda," konstatoval a  dodal, že zřejmě přijde až na vyhlášení rozsudku.

Počet obžalovaných nemusí být konečný

Státní zástupce Aleš Kopal pocity přeživších cestujících i pozůstalých chápe. "Délka jednání je však věcí soudu. Možná by mohl být o něco pružnější, ale existují objektivní důvody, proč se řízení tak natahuje. Soud musí náležitě posoudit všechny znalecké posudky a jde o velmi složitou věc," řekl Kopal.

Kdy soud skončí?

Rovněž nevyloučil, že obžalovaných nakonec může být ještě více než deset. "Zatím je však předčasné o něčem takovém hovořit, počkejme na další výslechy."

Soudce Jaromír Pšenica se médiím po dobu soudního projednávání odmítl vyjadřovat. Jen při jednání obhájce upozornil, že mezi jednotlivými bloky projednávání případu budou kratší prodlevy, než dosud byli zvyklí.

Po dvouletém vyšetřování příčin bylo obžalováno deset lidí. Tři pracovníci generálního dodavatele stavby ODS - Dopravní stavby Ostrava, pět lidí z firmy Bögl a Krýsl, které měla na starosti zasunutí mostu, dále úředník Správy silnic Moravskoslezského kraje a jeden živnostník.

Soud se koná na Okresním soudu v Novém Jičíně, kam územně náleží, přitom dosud se všichni scházeli v největší jednací síni Krajského soudu v Ostravě.

"Jenže zájem médií i veřejnosti o soud upadal, přitom náklady časové i finanční na stěhování z Nového Jičína do Ostravy byly poměrně vysoké. Také se nám podařilo zrekonstruovat jednu naši jednací místnost, kde se líčení může konat," vysvětlil předseda novojičínského soudu Jiří Hanzelka. Dodal, že pokud by se zájem veřejnosti zase zvýšil, zvážili by opětovné přemístění do Ostravy. 

Letecké záběry tragické havárie vlaku ve Studénce

15. července 2010


Video