Tramvaj T3R (19. září 2007) | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Po brněnských kolejích jezdí nebezpečné tramvaje

  • 23
Už deset let jezdí Brnem jedenáct tramvají, jejichž řidiči nevidí na cestující nastupující jinými než prvními dveřmi. Zpětné zrcátko na ně prostě nedohlédne.

Přitom právě řidiči tvrdí, že si na problém, na který upozornila MF DNES, už stěžovali nadřízeným. Ovšem marně.

Tramvaje podle brněnského Dopravního podniku vyhovují všem předpisům a testům. "Musíme s nimi tedy jezdit dál," řekl včera jeden z řidičů tramvaje T3R, u kterých je problém nejpatrnější.

Každý vůz musí schválit Drážní úřad. "Zkušební provoz si má ale udělat a vyhodnotit Dopravní podnik sám. My zajišťujeme pouze prověření na základě posudků odborníků, vozidla fyzicky nekontrolujeme," prohlásil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Jenže Dopravní podnik chybu se zrcátky odmítá. "Tramvaje byly schváleny do provozu Drážním úřadem na základě náročných typových zkoušek. Dopravní podnik na závěr provádí ještě technicko-bezpečnostní zkoušku," tvrdí Hana Pohanová, mluvčí DPMB.

Podnik za každou z tramvají T3R zaplatil přes sedm milionů korun.

Do případu nemůže zasáhnout ani ministerstvo dopravy, leda na něčí stížnost. To se však nestalo. Problém ale zřejmě urychleně vyřeší v samotném Dopravním podniku - zabývat se jím bude příští zasedání představenstva.

Když není vidět vůbec nic
"Jen si pojďte sednout na moje místo, ať to vidíte na vlastní oči," vyzval včera redaktorky MF DNES řidič tramvaje T3R. Už podruhé si tak vyzkoušely, že ve zpětném zrcátku nevidí vlastně nic. Pokud šofér otevře dveře vozu, může pozorovat pouze dění u prvních dveří. Ty ve výhledu cloní ostatním.

Redaktorky podnikly i další pokus. Jedna zůstala sedět na místě řidiče, druhá si stoupla metr před třetí dveře soupravy. Při otevřených dveřích v zrcátku vidět nebyla.

Spatřit tak nastupujícího, který už má jednu nohu na schodku tramvaje, je pro řidiče naprosto nemožné.

"Věřím, že váš test už konečně pomůže a začne se to řešit," doufá řidič. Své jméno uveřejnit nechtěl.

Zpětná zrcátka ale podle něj nejsou jediným problémem tramvají T3R (rekonstruovaný starší typ T3SU). "Sloupek v kabině, který spojuje hlavní sklo a sklo boční, je tak silný, že když vjíždím do zatáčky, sloupek by zastínil i kamion," poznamenal.

Redaktorky nahlédly i do dalšího problémového vozu - T6R. Jeho šoféři vidí jen o něco lépe. Nad jejich zpětným zrcátkem je totiž připevněno ještě jedno, které nabízí pohled jakoby shora. Ale ani to nepomůže zkontrolovat lidi vstupující do vozu třetími a dalšími dveřmi. Řidič vidí jenom hlavy cestujících u prvních a z části u druhých dveří.

Za velké úskalí označují řidiči i zavírání dveří. Když už cestujícího skřípnou, dveře se automaticky rozevřou. Ovšem pokud jde o něco úzkého, třeba ruku, systém nereaguje. "Cestující, pokud mě na to nikdo neupozorní, tak může jet do další zastávky s rukou venku," popsal slabinu vozu T3R jeho řidič. Přivřený batoh či nohu by už dveře poznat měly.

"Bez uzavřených dveří není možný rozjezd tramvaje. Nastavení všech ochran dveří je předmětem pravidelné kontroly ve vozovnách. U T3R je minimálně jedenkrát za čtrnáct dní kontrolován ochranný mechanismus dveří," upozorňuje mluvčí brněnského Dopravního podniku Hana Pohanová.

Řidiči tvrdí, že si na problémy tramvají stěžovali. Ale vedoucí jim řekli, že soupravy vyhovují všem předpisům a ať jezdí dál. "Já jsem o stížnosti nic neslyšel. Spíš si myslím, že řidiči se bojí mluvit," uvedl člen představenstva Dopravního podniku Jiří Oliva.

Tvrzení, že po kolejích jezdí zmetky, mluvčí Dopravního podniku Hana Pohanová odmítá. V pondělí řekla, že není možné, aby řidič z vozu na nastupující neviděl. Včera už názor pozměnila: "Přehled o dveřích ze zpětného zrcátka u vně výklopných dveří je pouze zčásti omezen a v případě potřeby má řidič možnost si samostatně zavřít nejdříve přední dveře pro získání dokonalejšího přehledu."

Takto už zavírání dveří deset let řidiči řeší, ale ani tak na všechny dveře nevidí.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video