Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Plný text rezoluce Rady bezpečnosti OSN o Kosovu

  11:46
-

Rada bezpečnosti,
berouc v úvahu principy a cíle Spojených národů, včetně přímé odpovědnosti Rady bezpečnosti za udržování mezinárodního míru a bezpečnosti, připomínajíc své rezoluce 1160 (1998) z 31.března 1998, 1199 (1998) z 23. září 1998, 1203 (1998) z 24. října 1998 a 1239 (1999) ze 14.května 1999, litujíc, že požadavkům těchto rezolucí nebylo plně vyhověno, jsouc odhodlána vyřešit vážnou humanitární situaci v Kosovu v Jugoslávské svazové republice a zajistit bezpečný a svobodný návrat všech uprchlíků a vysídlených osob do jejich domovů, odsuzujíc všechny akty násilí proti obyvatelstvu Kosova, stejně jako teroristické akty jakékoli strany, připomínajíc stanovisko generálního tajemníka z 9. dubna 1999, jež vyjadřovalo obavy, že v Kosovu se odehrává humanitární tragédie, potvrzujíc právo všech uprchlíků a vysídlených osob na bezpečný návrat do svých domovů, připomínajíc jurisdikci a mandát Mezinárodního tribunálu pro bývalou Jugoslávii, vítajíc všeobecné principy politického řešení kosovské krize přijaté 6. května 1999 (S/1999/516, dodatek 1 k této rezoluci) a vítajíc rovněž skutečnost, že Jugoslávská svazová republika přijala principy stanovené v bodech 1 až 9 dokumentu předloženého Bělehradu 2. června 1999 (S/1999/649, dodatek 2 k této rezoluci) a souhlasila s tímto dokumentem, potvrzujíc závazek všech členských států vůči svrchovanosti a územní celistvosti Jugoslávské svazové republiky a ostatních států v této oblasti v souladu se Závěrečným aktem helsinské konference a dodatku 2, potvrzujíc výzvu v předchozích rezolucích k podstatné autonomii a smysluplné samosprávě Kosova, konstatujíc, že situace v oblasti nadále představuje hrozbu pro mezinárodní mír a bezpečnost, jsouc odhodlána zajistit jistotu a bezpečnost všeho mezinárodního personálu a plnění všech povinností ze strany všeho zúčastněného personálu na základě nynější rezoluce a pracujíc pro cíle kapitoly VII Charty Spojených národů:

1. přijímá rozhodnutí, že politické řešení kosovské krize bude založeno na všeobecných principech obsažených v dodatku 1 a dále zpracovaných v principech a dalších požadovaných prvcích obsažených v dodatku 2;

2. vítá přijetí principů a dalších vyžadovaných prvků zmiňovaných ve výše uvedeném odstavci 1 Jugoslávskou svazovou republikou a vyžaduje plnou spolupráci Jugoslávské svazové republiky při jejich rychlé realizaci;

3. Požaduje především, aby Jugoslávská svazová republika (JSR) okamžitě a ověřitelně ukončila násilí a represe v Kosovu a začala i ukončila ověřitelný a postupný odchod všech vojáků, policistů i příslušníků polovojenských jednotek z Kosova. A to na základně časového rozvrhu, s nímž bude sladěno rozmísťování mezinárodních bezpečnostních sil v Kosovu;

4. Potvrzuje, že po odsunu bude povoleno dohodnutému počtu jugoslávských a srbských vojáků i policistů vrátit se do Kosova a ujmout se funkcí ve shodě s dodatkem 2;

5. Rozhodla v Kosovu rozmístit pod dohledem OSN mezinárodní civilní a bezpečnostní síly s odpovídajícím vybavením a vítá, že JSR na přítomnost těchto sil přistoupila;

6. Žádá generálního tajemníka, aby jmenoval po konzultacích s Radou bezpečnosti zvláštního představitele, který bude kontrolovat činnost mezinárodních civilních sil. Dále žádá generálního tajemníka, aby dal svému zvláštnímu zmocněnci pokyny, aby svou činnost úzce koordinoval se zástupci mezinárodní bezpečnostní jednotky a zajistil, že civilní i bezpečnostní přítomnost bude sledovat tytéž cíle a navzájem se podporovat;

7. Ukládá členským státům a odpovídajícím mezinárodním organizacím, aby vytvořily mezinárodní bezpečnostní sbor v Kosovu podle bodu 4 dodatku 2 nezbytnými prostředky tak, aby mohl plnit své úkoly podle bodu 9 tohoto dokumentu;

8. Uznává potřebu rychlého a včasného rozmístění účinných mezinárodních civilních a bezpečnostních sborů v Kosovu a požaduje, aby strany při jejich rozmísťování plně spolupracovaly;

9. Rozhodla, že odpovědnost mezinárodních bezpečnostních sil v Kosovu bude zahrnovat:
a) zabraňování novým nepřátelským akcím, udržování, a kde bude nezbytné, posílení příměří, zajištění odsunu a zabránění návratu federálních a srbských vojsk, policie a polovojenských sil, s výjimkou bodu 6 dodatku 2;
b) demilitarizaci Kosovské osvobozenecké armády (UCK) a dalších ozbrojených skupin kosovských Albánců, jak požaduje článek 15 tohoto dokumentu;
c) vytváření bezpečného prostředí, v němž se budou moci uprchlíci a vystěhované osoby vrátit v bezpečí domů, při němž budou moci operovat mezinárodní civilní síly. Bude při tom moci být vytvořena přechodná správa a bude moci být přidělována humanitární pomoc;
d) zajištění veřejné bezpečnosti a pořádku, dokud se tohoto úkolu nebudou moci ujmout civilní síly;
e) dohled na odminovávání, dokud tento úkon nebudou moci převzít mezinárodní civilní síly;
f) podporu a úzkou koordinaci své práci s akcemi civilních sil;
g) vykonávání monitorovací povinnosti na hranici;
h) zajištění ochrany a svobodného pohybu vlastních členů, členů jednotek mezinárodních civilních sil a dalších mezinárodních organizací;

10. Ukládá generálnímu tajemníkovi, aby s pomocí odpovídajících mezinárodních organizací vytvořil mezinárodní civilní síly pro Kosovo za účelem poskytnout Kosovu dočasnou správu. Ta Kosovanům zajistí dostatečnou autonomii v rámci JSR. Při dočasné správě Kosova tyto síly zároveň vytvoří demokratické instituce a budou dohlížet na jejich rozvoj, aby tak byly zajištěny podmínky pro mírový a normální život všech obyvatel Kosova;

11. Stanoví, že hlavní odpovědnosti mezinárodní civilní přítomnosti budou zahrnovat:
(a) zajištění prosazování podstatné autonomie a samosprávy v Kosovu vedoucí k definitivnímu řešení, a to zcela v duchu přílohy 2 a dohody z Rambouillet (S/1999/648);
(b) vykonávání základních civilních úředních funkcí tam, kde to bude nezbytné, a na tak dlouho, jak to bude nezbytné;
(c) organizování a dohlížení na budování přechodných institucí pro demokratickou a nezávislou samosprávu směřující k politickému řešení, a to včetně uspořádání voleb;
(d) předávání úředních odpovědností na tyto instituce, až budou ustaveny, a to při současném dohledu a podpoře konsolidace kosovských přechodných institucí a dalších činností podporujících nastolování míru;
(e) podporování politického procesu, jehož smyslem je stanovit budoucí statut Kosova, a to s ohledem na dohodu z Rambouillet (S/1999/648);
(f) v závěrečné fázi dohlížet na předávání moci z přechodných institucí na instituce vytvořené podle politického řešení;
(g) podporu rekonstrukce klíčové infrastruktury a další hospodářská obnova;
(h) podpora humanitární a další pomoci, a to v koordinaci s mezinárodními humanitárními organizacemi;
(i) zajišťování civilního řádu a pořádku včetně vybudování místních policejních sil, a to i prostřednictvím rozmístění mezinárodních policejních sil v Kosovu;
(j) ochrana a podpora lidských práv;
(k) zajištění bezpečného a ničím nerušeného návratu všech uprchlíků a vysídlených osob do jejich domovů v Kosovu;

12. Zdůrazňuje nezbytnost koordinovaných operací humanitární pomoci a pro Jugoslávskou svazovou republiku umožnění volného přístupu do Kosova všem organizacím humanitární pomoci a spolupráce s těmito organizacemi tak, aby bylo zajištěno rychlé a účinné rozdělování mezinárodní pomoci;

13. Vyzývá všechny členské státy a mezinárodní organizace, aby přispěly k hospodářské a sociální obnově stejně jako k bezpečnému návratu uprchlíků a vysídlených osob a v této souvislosti zdůrazňuje důležitost uspořádání mezinárodní dárcovské konference, zejména ve smyslu výše uvedeného odstavce 11 (g), a to v co nejbližší době;

14. Od všech, jichž se to týká, požaduje plnou spolupráci, a to včetně mezinárodní bezpečnostní přítomnosti a Mezinárodního trestního tribunálu pro bývalou Jugoslávii;

15. Žádá, aby Kosovská osvobozenecká armáda a další ozbrojené skupiny kosovských Albánců okamžitě ukončily všechny útočné operace a splnily požadavky na demilitarizaci, jak to stanoví velitel mezinárodní bezpečnostní přítomnosti po konzultacích se zvláštním představitelem generálního tajemníka OSN;

16. Stanoví, že zákaz obsažený v odstavci 8 rezoluce 1160 (1998) se nebude vztahovat na zbraně a příslušný materiál k potřebě mezinárodní civilní a bezpečnostní přítomnosti;

17. Vítá spolupráci s Evropskou unií a s dalšími mezinárodními organizacemi směřující k podpoře jednotného přístupu k hospodářskému rozvoji a stabilizování regionu dotčeného kosovskou krizí, a to včetně prosazení Paktu stability pro jihovýchodní Evropu za široké mezinárodní účasti v duchu další podpory demokracie, hospodářské prosperity, stability a regionální spolupráce;

18. Žádá, aby všechny státy regionu plně spolupracovaly při prosazování všech aspektů rezoluce;

19. Rozhoduje, aby mezinárodní civilní a bezpečnostní přítomnost byla stanovena pro počáteční období 12 měsíců s dalším prodloužením, pokud Rada bezpečnosti nerozhodne jinak;

20. Žádá generálního tajemníka, aby pravidelně informoval radu o naplňování rezoluce, a to včetně zpráv od vedení mezinárodní civilní a bezpečnostní přítomnosti, první zpráva má být předložena do 30 dnů po přijetí této rezoluce;

21. Stanoví zůstat aktivně spojena s touto záležitostí.


Příloha 1
Ministři zahraničí G8 přijali následující obecné principy k politickému řešení kosovské krize:
- okamžité a ověřitelné ukončení násilí a represí v Kosovu;
- stažení vojenských, policejních a polovojenských sil z Kosova;
- rozmístění v Kosovu členů civilní a bezpečnostní přítomnosti, podpořené a schválené Spojenými národy a schopné zajistit plnění společných cílů;
- vytvoření prozatímní administrativní správy v Kosovu na základě rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN k zajištění podmínek pro mírový a normální život všem obyvatelům Kosova;
- bezpečný a svobodný návrat všech uprchlíků a vysídlenců a nerušený přístup humanitárních organizací do Kosova;
- politický proces směřující k vytvoření přechodné rámcové politické dohody zajišťující širokou samosprávu pro Kosovo, a to zcela v duchu dohod z Rambouillet, principů svrchovanosti a územní celistvosti Jugoslávské svazové republiky a dalších zemí oblasti a odzbrojení Kosovské osvobozenecké armády;
- komplexní přístup k ekonomickému rozvoji a stabilizace krize v oblasti.

Příloha 2
Dohody musí být dosaženo na základě následujících principů s cílem pokročit k rezoluci o kosovské krizi:
1. Okamžité a ověřitelné ukončení násilí a represe v Kosovu.
2. Ověřitelné stažení všech vojáků, policistů a polovojenských sil z Kosova podle rychlého časového harmonogramu.
3. Rozmístit v Kosovu pod záštitou OSN účinné mezinárodní civilní a bezpečnostní síly, které budou jednat podle kapitoly VII Charty, jak bude možná rozhodnuto, a které budou s to garantovat dosažení společných cílů.
4. Mezinárodní bezpečnostní přítomnost s podstatnou účastí NATO musí být rozmístěna pod jednotným velením a kontrolou a mít povolení vytvářet bezpečné prostředí pro všechny lidi v Kosovu a usnadňovat návrat všech přemístěných osob a uprchlíků do jejich domovů.
5. Z rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN vytvořit v Kosovu prozatímní správu jako součást mezinárodní civilní přítomnosti, která umožní lidem v Kosovu podstatnou autonomii v rámci JSR. Prozatímní správa zajistí přechodnou správu vytvářením a řízením rozvoje prozatímních demokratických vládních institucí k zajištění podmínek pro mírový a normální život všem obyvatelům Kosova.
6. Po odsunu bude povoleno určitému počtu jugoslávských a srbských pracovníků vrátit se k plnění následujících funkcí:
- zajišťovat spojení s mezinárodní civilní misí a mezinárodní bezpečnostní přítomností;
- označovat/čistit minová pole;
- udržovat přítomnost v srbských historických objektech;
- udržovat přítomnost na hlavních hraničních přechodech.
7. Bezpečný a svobodný návrat všech uprchlíků a vystěhovalců pod dohledem Úřadu vysoké komisařky OSN pro uprchlíky (UNHCR) a nerušený přístup humanitárních organizací do Kosova.
8. Politický proces směřující k vytvoření prozatímního politického rámce dohody zaručujícího skutečnou samosprávu pro Kosova, plně vycházející z dohod z Rambouillet a principů svrchovanosti a územní celistvosti Jugoslávské svazové republiky a dalších zemí regionu a demilitarizace Kosovské osvobozenecké armády (UCK). Jednání mezi stranami o urovnání by neměla vést k odkladu nebo narušení formování demokratických samosprávných institucí.
9. Všem dostupný přístup k hospodářskému rozvoji a stabilizaci krizové oblasti. To bude zahrnovat realizaci paktu stability pro jihovýchodní Evropu se širokou mezinárodní spoluúčastí v zájmu dalšího posílení demokracie, ekonomické prosperity, stability a regionální spolupráce.
10. Omezení vojenské aktivity bude vyžadovat přijetí principů dále stanovených v dodatku k dohodě, dříve stanovených podmínek, které jsou specifikovány v poznámce na konci(*). Pak bude rychle uzavřena vojensko-technická dohoda, což mimo jiné umožní specifikovat dodatečné modality, včetně rolí a funkcí jugoslávsko-srbských zaměstnanců v Kosovu:

Stažení
-Proces stahování, včetně odsunu, podrobný plán a vytyčení nárazníkového pásma v Srbsku, za něž budou jednotky staženy;

Návrat zaměstnanců
-Zařízení spojené s návratem zaměstnanců;
-Doporučující podmínky pro jejich funkční zařazení;
-Časový harmonogram pro jejich návrat;
-Náčrt geografické oblasti jejich působení;
-Pravidla řídící jejich vztah k mezinárodní bezpečnostní přítomnosti a mezinárodní civilní misi.

(*) Poznámka
Další požadované prvky:
-Rychlý a precizní časový hamonogram pro stažení, záměr, atd., sedm dnů pro úplné stažení a do 48 hodin stažení protiletadlových zbraní za pětadvacetikilometrovou společnou bezpečnostní zónu;
-Návrat zaměstnanců pro čtyři funkce zmíněné nahoře se uskuteční pod dohledem mezinárodní bezpečnostní přítomnosti a bude omezen na malý schválený počet (stovky, ne tisíce);
-Omezení vojenské aktivity se projeví po zahájení ověřitelného stahování;
-Diskuse a realizace vojensko-technické dohody nesmí přesáhnout dříve stanovený limit pro ukončení stahování.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Srážku dvou vrtulníků v Malajsii nikdo nepřežil

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024

Místopředseda slovenského parlamentu a šéf vládní Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...