Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Plány pražského okruhu se mění, staví se i bez povolení

  9:55aktualizováno  9:55
Čekání v kolonách na hlavních příjezdech do Prahy může zkrátit vybudování pražského okruhu. Plánování jeho výstavby ale začíná připomínat nevyzpytatelné aprílové počasí. Každou chvíli se totiž mění. Na některých místech se dokonce stavělo bez povolení.
Nový projekt okruhu se v několika bodech liší od toho původního. Ilustrační foto

Nový projekt okruhu se v několika bodech liší od toho původního. Ilustrační foto

Seriál o pražské dopravě - všechny články

Na konci června Ředitelství silnic a dálnic, jež silnici staví, varovalo, že výstavba okruhu v Radotíně se opožďuje - majitel jednoho tamního pozemku totiž nesouhlasil s mostem, který má překlenout vltavské údolí. Jen měsíc nato se pražský magistrát i vláda dušovaly, že okruh na jihu metropole dostaví v termínu, tedy na jaře roku 2010.

A nyní může být zase všechno jinak. Ředitelství silnic a dálnic totiž hodlá změnit projekt křižovatky okruhu se Strakonickou ulicí, což mu bude muset schválit stavební úřad. Jednání tak může stavbu, od níž si řidiči slibují prázdnou Jižní spojku a konec kolon v Braníku, Krči, na Barrandově a Smíchově, zbrzdit o několik měsíců.

Nová křižovatka má být lepší
Ředitelství si zpoždění nepřipouští. "Máme časové rezervy pro jednání se stavebním úřadem. Termín dodržíme," ujistila mluvčí Martina Vápeníková. Proč se Ředitelství silnic a dálnic na poslední chvíli rozhodlo křižovatku se Strakonickou ulicí postavit jiným způsobem a ohrozit tím sledovaný termín dostavby?

"Není to obvyklé, ale v tomto případě jde o dopravně výhodnější a úspornější řešení, které předložila stavební firma až při zpracovávání podrobnější dokumentace," vysvětlila Vápeníková.

Podle hlavního inženýra stavby Petra Kurela má být nová křižovatka bezpečnější, levnější, jednodušší na údržbu a také zde bude napojení na ulici K Přehradám (štěchovická silnice), které v původních plánech chybělo.

"Také to umožní lepší plánování výstavby, takže budou kratší uzavírky na okolních silnicích," uvedl Kurel.

Stavělo se bez povolení
Přestože stavební úřad ještě žádné povolení nevydal, na soutoku Berounky s Vltavou, kde má velká křižovatka vyrůst, už bagry upravovaly terén. Někde však ještě neměli co dělat - stavělo se bez povolení. Na případ upozornila Česká televize.

Magistrát proto začal jednat o odstranění stavby. "Šlo pouze o část náspu. Zastavili jsme v tomto prostoru stavbu a provedli jen zabezpečovací práce," potvrdila Vápeníková.

Křižovatka však není jediným problémem, který musí Ředitelství silnic a dálnic řešit. Projektanti chtějí překreslit také tunely mezi Slivencem a Lahovicemi, jimiž silnice povede. Oproti původním plánům mají být totiž o 75 centimetrů širší, což opět musejí schválit úředníci.

"Chceme, aby vyhovovaly novým normám Evropské unie. Širší je chtěli mít také hasiči kvůli větší bezpečnosti," potvrdil Kurel s tím, že změny se zatím pouze zvažují.

Úředníci ze stavebního odboru magistrátu nyní řeší, zda novou podobu křižovatky a rozšíření tunelů povolí. To může trvat několik týdnů, ale také měsíců, dokonce i let, pokud se úředníkům nebude návrh líbit.

"Nedá se říci, jak dlouho to bude trvat. Záleží na rozsahu změn a argumentaci investorů. Stavební úřad má lhůty dané zákonem," míní František Polák, mluvčí stavební firmy Metrostav, jež sice okruh nestaví, ale s dopravními stavbami v metropoli má zkušenosti.

Podle něj není změna projektu před dokončením nic neobvyklého. "Na stavbách se běžně dějí tisíce změn," brání stavbaře Polák.

Pro cyklisty místo není
Aby toho nebylo málo, nový projekt okruhu se liší od toho původního ještě v tom, že zatímco dříve se mluvilo o lávce pro cyklisty přes Vltavu, nyní by ji v plánech vyznavači cyklodopravy hledali marně.

Ředitelství dálnic ji totiž odmítá zaplatit. "Lávka pro cyklisty nebyla nikdy součástí zadávací dokumentace. Podmínkou bylo, aby konstrukce mostu přes Vltavu umožňovala zavěšení lávky pro pěší a cyklisty. Lávka ale musí být investicí a majetkem města," tvrdí Vápeníková.

S tím ale magistrát nesouhlasí. "Budeme tlačit na Ředitelství, aby lávku postavilo," řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

V provozu je dnes pouhých sedmnáct z 83 kilometrů silničního okruhu - tedy jen pětina plánované délky. Přitom jeho stavba byla schválena už v roce 1963. Na jihu města měli řidiči podle původních plánů jezdit už před dvěma lety.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Z kandidátek do sněmovních voleb bylo vyřazeno nejméně deset jmen

Z kandidátek do sněmovních voleb bylo dodatečně vyřazeno nejméně deset jmen. Tři kandidáti byli podle dostupných informací vyškrtnuti ve středních Čechách,...  celý článek

První den prezidenta Miloše Zemana v západních Čechách. Návštěva plzeňského...
Část zastupitelů kraje Zemana v Plzni nepřivítala. Rada ho kárala za Krym

Někteří zastupitelé Plzeňského kraje se při slavnostním zahájení návštěvy na krajském úřadě odmítli setkat s prezidentem Milošem Zemanem. Podle nich svými...  celý článek

Ilustrační foto
Teplé počasí vydrží do neděle, po víkendu se zatáhne a přidá se déšť

Ranní mlhy se během čtvrtečního dopoledne rozpustí, den tak bude teplý a slunečný s teplotami kolem 18 °C. Míst, kde se mlhy nebo nízká oblačnost udrží po celý...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
QUALITY MANAGER - AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.