Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potlesk v televizní debatě nebyl zadarmo, část obecenstva byla najatá

  17:34aktualizováno  17:34
Část publika při pátečním duelu v průzkumech favorizovaných kandidátů tvořili komparzisté. Najal si je volební tým Jana Fischera. Podle mluvčí jeho kanceláře je k tomu nutil i přístup televize Prima Family, která debatu pořádala. Nechala totiž na volebních týmech, aby lidi do publika sehnaly.

Prezidentský duel mezi Milošem Zemanem (vlevo) a Janem Fischerem (vpravo) | foto: ČTK

Komparsistům nakloněným Fischerovi jeho volební tým zaplatil dopravu a ušlou mzdu, potvrdila mluvčí Fischerovy kanceláře Jana Víšková. Televize si podle ní ušetřila produkční práci, když volební týmy obou prezidentských kandidátů pověřila tím, aby každý do pořadu přivedl 200 kandidátových příznivců.

Placení komparsisté, kteří z části tvořili tábor Fischerových příznivců, byli podle Víškové záložním řešením nezbytným k tomu, aby tým vyhověl dramaturgii pořadu. Mluvčí se do organizátorů debaty opřela, když poznamenala, že její "estrádní formát" Fischerův tým nepovažuje za vhodný pro prezidentskou volbu. "Účinkování ale nebylo možné bez následků odmítnout," podotkla mluvčí.

Pokud by se páteční diskuse vysílala živě ve 20:15, nebyl by podle Víškové se sháněním lidí do hlediště žádný problém. "Pořad se ale předtáčel mezi 12:00 a 15:00. Vzhledem k naléhání produkce, že nesmí zůstat žádná místa prázdná, jsme místo čtyřiceti dobrovolníků, kterým se nakonec do Prahy nepodařilo dostat, povolali 40 lidí," uvedla mluvčí Fischerova týmu.

Podle zpravodajského serveru Novinky.cz dostali komparsisté za účast 800 korun. Zbývajících 160 míst obsadili dobrovolníci a Fischerovi příznivci.

Nebyli jsme sami, tvrdí mluvčí. Zemanovi lidé to odmítají

Víšková naznačila, že s podobnými problémy se podle jejích informací potýkal i tým protivníka. Podle Hany Burianové, mluvčí Zemanova volebního týmu, ale byli na straně expremiéra Zemana ve studiu většinou členové a příznivci jeho Strany práv občanů - Zemanovci. "Určitě placeni nebyli," zdůraznila.

Současně však Burianová uvedla, že v některých případech pro ně byla ze vzdálenějších míst "nějakým způsobem" zajištěna hromadná doprava. Nechtěla však nijak obšírněji komentovat rozhodnutí televize nechat zvaní hostů na kandidátech. Vyzdvihla v této souvislosti přístup veřejnoprávní České televize, která pro debaty zajišťuje publikum sama z řad nerozhodnutých voličů.

V mnohém netradiční prezidentská debata, kterou Prima Family odvysílala v hlavním čase v pátek večer, čelí širší kritice. Někteří politologové například tvrdí, že výběrem pouze dvou (ač favorizovaných) kandidátů se televize dopustila ovlivňování veřejného mínění. "Je to ovlivňování výsledků volby, protože se voličům podsouvá, že vybírají jen mezi dvěma kandidáty," míní politolog Tomáš Lebeda.

V pořadu estrádního charakteru se oba kandidáti například podrobili zkoušce z cizích jazyků, a to ruštiny a angličtiny. Současně si přivedli členy svého volebního týmu či své potomky. Často pak museli odpovídat na dotazy, které běžné debaty neobsahují. Ležérně pojaté bylo i samotné zahájení, kdy si o úvodní slovo měli oba účastníci střihnout ve hře kámen-nůžky-papír. Zeman to s povděkem odmítl.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.