Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pivo musí být správně cítit

  14:25aktualizováno  14:25
Uherský Brod - Nemá žádný pivní pupek, není alkoholik. K deseti vzorkům piva ale spolehlivě přiřadí jejich výrobce už po prvním loku. Kdyby to neuměl, nebyl by Jaroslav Horehleď sládkem uherskobrodského pivovaru. Pije i v zaměstnání. Musí, má to v popisu práce. Někdy tři decilitry, jindy litr a půl. Ideální je prý šest až sedm vzorků po jednom decilitru, v patřičném časovém odstupu. Jednatřicetiletý Jaroslav Horehleď.

Jeden z nejmladších sládků v republice, tvrdí, že při degustaci jsou nejdůležitější čichové vjemy. Když má rýmu, cítí se méněcenný a nejraději by nechodil do práce. "Při degustaci rozhoduje první vůně, na tu dám nejvíc. V pivu by neměly být cítit žádné cizí vůně. Z některého přitom cítíte třeba jahody, nebo dokonce kočičí vůni," usmívá se sládek. Stát se to jemu, takové pivo by z bran závodu určitě nepustil.

Technologie výroby je ve všech pivovarech víceméně stejná. Jednotlivé značky se od sebe liší především výběrem surovin. Ty vybírá právě sládek, nikdo jiný. Volí jasně. Výsledkem by mělo být jemnější pivo se sladěnou hořkostí, víc nasycené a spíš plnější. To je Horehleďův ideál.

Může vybrat stokrát správně, ale jen ve výběru surovin tajemství úspěchu nespočívá. Musí ještě přesvědčit lidi, aby dodrželi jím zvolený postup. V jednatřiceti komanduje dvakrát starší podřízené. "Přesvědčím je tím, že jim jenom nepřikazuji. O všem s nimi diskutuji, sám se od nich učím," vysvětluje Horehleď. "Naštěstí jsou tady všichni takoví tiší blázni. Na pivu jim záleží a jsou schopni se kvůli němu hodiny dohadovat."

Horší už je to prý s hostinskými. Těch správných, kteří o pivo vzorně pečují, je podle uherskobrodského sládka minimum. Chybí jim větší profesionalita. Kontaktu s nimi se ale Horehleď nevyhýbá. Ví, že může vyrobit skvělé pivo, ale obchod je ze všeho nejdůležitější. Jenom na hospodské musí mírně. Už kvůli tomu vymyslel slogan: Maximální snaha ve smyslu mírné osvěty. "Prostě na ně musím pomalu, když od nich něco chci. Někteří si dají říct a zlepší se. Nikdy ale ne naráz, vždycky jen postupně," vysvětluje sládek svůj postup.

Mohl už dávno pracovat jinde. Měl nabídky z pivovarů prestižních značek, ale dál zůstává v provinčním podniku. "Přirostlo mně to k srdci. Navíc tady můžu víc věcí ovlivnit k obrazu svému. Jinde bych byl třeba pátý sládek nebo podsládek. Tady jsem první."

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Bouřková mračna.
Západem Čech se prohnaly silné bouřky, další přijdou během noci

Karlovarským a Plzeňským krajem se přehnaly silné bouřky. Během noci budou postupovat na východ a slábnout. Další bouřky přijdou z jihozápadu během noci a...  celý článek

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.