Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Písničky latinského koloritu: povedený debut jazzového basisty Lišky

  17:00aktualizováno  17:00
Invisible world, neviditelný svět, je prý něco, co každý z nás nosí v sobě. To tvrdí Tomáš Liška (1979), basista ověnčený tituly z mezinárodní soutěže ve španělském Getxo a na mezinárodním workshopu v polském Lesznu.

Tomáš Liška Trio a album Invisible World | foto: Kavárna

Kromě toho koncertoval v Bulharsku, ve Francii, v Itálii, Belgii, Rusku, v Jihoafrické republice, Maroku, ve Španělsku, v Německu či Rakousku. Doma spolupracoval například se zpěvačkou Yvonne Sanchezovou, s kytaristou a komponistou Rudym Linkou, se zpěvačkou Janou Koubkovou, s klavíristou Najponkem nebo se skupinou Points. Až dosud však nestál v čele vlastního souboru. Díky albu Invisible World - vyšlo pod hlavičkou Tomáš Liška Trio u firmy Animal Music - to již neplatí.

Ta nahrávka nadto je Liškovou autorskou premiérou. Album zaplňuje deset jeho vlastních skladeb. Jako partnery pro interpretaci si vybral kytaristu Davida Dorůžku (1980), v jehož triu rovněž hraje, a italského bandoneonistu (pozn. red. - bandoneon je druh knoflíkové tahací harmoniky) Danielleho di Bonaventuru (1966). Na toho narazil na albu kontrabasisty Miroslava Vitouše a poznal jej coby zkušeného hráče, vzdělaného v klasice a otevřeného nejrůznějším žánrům. Poslal mu demonahrávku, natočenou doma v duetu s Davidem Dorůžkou (pozn. red. - vnuk Lubomíra Dorůžky, autora této recenze). Bonaventurovy se zalíbila osobitá kombinace kontrabasu a klasické, výlučně akustické, kytary a přijel k nahrávání.

Tomáš Liška Trio

Paleta nálad

Liškovy skladby mají charakter melodicky výrazných písniček mírně latinského koloritu. Pozoruhodné je však především jejich zpracování. Na tuzemských nahrávkách není často ke slyšení tak dokonalé, a přitom hravé a vynalézavé prostupování tří hlasů. Liškův kontrabas přejímá motivy Bonaventurova bandoneonu a rozvádí je dále, kytara to všechno spojuje a vybavuje každou nahrávku plynulostí a soudržností. Album má jednotný zvuk i náladu, ale jednotlivé skladby jsou dostatečně odlišné.

Tomáš Liška Trio

Tempa se střídají: mezi pomalejší Bonami a Alegria en masca s dokonalým střídáním sólových vstupů je v úvodu zasazena poněkud vzrušenější Colour For You. Následující Silent Talking otevírá dramatičtější vstup sólového kontrabasu, který nastolí náladu tajuplné otázky. Nejrozsáhlejší, sedmiminutová Nihemiah je sice klidnější v náladě, avšak vybuzenější v intenzitě vstupní zvukové roviny. Ke skladbě Tierra de mis padres si napsala španělský text Marta Töpferová, zpěvačka českého původu, která žije v USA; na albu tvoří jedinou zpívanou nahrávku a vzrušený latinský charakter je zde nejvýraznější. Strade deserte a Praga, jediná skladba Bonaventurova, je kratičké sólo nedoprovázeného bandoneonu, které pěkně vystihuje náladu nočních opuštěných ulic. Forever Lost z pera Davida Dorůžky je jazzová balada s náladou, dnes už příznačnou pro svého autora a se závěrem sólového bandoneonu. Long Time Ago je duet kontrabasu a kytary. Závěrečná Etheric Moments má svým charakterem - s častými pomlkami a zastávkami v zadumaném sledu - asi nejblíže k typické poetice proslulé mnichovské nahrávací společnosti ECM.

Debut Tomáše Lišky ve funkci "šéfa" i skladatele se prostě vydařil a přiřadil ho k nejvýraznějším tuzemským zástupcům jeho jazzové generace.

o desce

Tomáš Liška Trio: Invisible World; obal CD

Tomáš Liška Trio: Invisible World

1. Bonami (Tomáš Liška)
2. Colour For You (Tomáš Liška)
3. Alegría en masca (Tomáš Liška)
4. Silent Talking (Tomáš Liška)
5. Nihemiah (Tomáš Liška)
6. Tierra de mis padres (Tomáš Liška / Marta Töpferová)
7. The Truth About Unspeakable Things (Tomáš Liška)
8. River Way (Tomáš Liška)
9. Strade deserte a Praga (Daniele di Bonaventura)
10. Forever Lost (David Dorůžka)
11. Long Time Ago (Tomáš Liška)
12. Etheric Moments I. (Tomáš Liška)

Obsazení:
Tomáš Liška – kontrabas
David Dorůžka – akustická a elektrická kytara
Daniele di Bonaventura – bandoneon
Hosté:
Marta Töpferová – zpěv (6)
Tomáš Reindl – perkuse (3,4)

CD, stopáž 65:04 minut, vydala firma Animal Music; www.tomasliska.com; www.animalmusic.cz.

Autor: Kavárna


Ondřej Vetchý: Kvůli filmu Po strništi bos jsem musel zhubnout a udělat si plešku





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Američtí váleční veteráni navštívili památník druhé světové války ve
ZÁPISNÍK: Také Američané nadávají na svoji politiku

Spojené státy se přirovnávají k banánové republice a k ­Itálii. Americká konzervativní Tea Party žije v bublině. V bublině žije i Václav Klaus. To jsou témata...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Figuríny s oběšenci se objevily v úterý ráno 22. října na pražském Klárově
ZÁPISNÍK: Panika o českých volbách a sex v Japonsku

Cizinci se divili, proč Češi šílí kvůli volbám. Vzpomínky na válku. Málo sexu u Japonců podle The Washington Post. Fotbalové paměti. To jsou témata zápisníku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.