Lidé i odborníci se shodují, že jsou policisté u silnic málo vidět. Ilustrační foto

Lidé i odborníci se shodují, že jsou policisté u silnic málo vidět. Ilustrační foto | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Piráty silnic zákon nezastavil, shodují se Češi

  • 285
Zavedení trestných bodů a zvýšení pokut za dopravní přestupky vyžene ze silnic ty, kteří předpisy porušují opakovaně a nejčastěji, holedbali se loni při schvalování silničního zákona někteří politici. Téměř rok poté, kdy začal zákon platit, se většina lidí shoduje, že se nic takového nestalo.

V průzkumu agentury AVE marketing na otázku, zda body a tvrdé pokuty vyhnaly "piráty silnic", odpovědělo záporně 70 procent dotazovaných.

"Ten názor chápu a souhlasím s ním. Lidé prostě vidí, že se na tuzemských silnicích změnilo jen velmi málo," ohodnotil výsledky průzkumu bývalý šéf středočeské dopravní policie a dopravní expert Stanislav Huml.

"Policisté jsou prostě u silnic málo vidět. Přitom právě častější hlídky a kontroly platí na řidiče, kteří porušují předpisy opakovaně, nejvíc," dodal.

S jeho slovy souhlasí i další dopravní specialista Ondřej Horázný. "Policisté jsou opravdu u silnic vidět velmi málo," řekl.

Příliš mírný zákon?
Chybějící policisté u silnic paradoxně ovlivnili názory lidí i v další otázce. V ní 948 respondentů mělo posoudit přísnost zákona. Zatímco loni v červenci, kdy agentura dělala průzkum poprvé, označilo zákon za spíše nebo rozhodně přísný 72 procent respondentů, letos to už bylo jen 46 procent.

"Loni bylo hodně lidí vystrašeno masivní kampaní ministerstva vnitra a také tvrzením policistů, že budou velmi tvrdě posuzovat sebemenší prohřešek za volantem," řekl Robert Deml z AVE marketingu.

"Po roce se však ukázalo, že nic není tak, jak to ještě loni vypadalo. Řada lidí prostě za celý rok neměla kvůli novým silničním pravidlům žádné problémy, proto zákon nyní hodnotí mírněji," dodal.

Pomalé úřady
Pro to, že řada lidí neměla kvůli chování za volantem potíže, existuje i další vysvětlení než jen malý počet policistů u silnic.

MF DNES v uplynulých dnech jednoznačně prokázala, že úřady nezvládají zaznamenané přestupky řešit dostatečně rychle. - více zde

Jedná se především o mírné překročení rychlosti, při kterém zachytí řidiče automatické radary. Desetitisíce řidičů však dosud netuší, že je radar změřil.

"Potrestání za takové přestupky by mělo přijít co nejdříve, protože pak jde o trest bez většího účinku," uvedl Stanislav Huml.

Jenže realita je opravdu jiná. O tom, že jeli příliš rychle, se lidé dozvědí třeba až po neuvěřitelně dlouhých devíti měsících, kdy se úředníci k jejich přestupku konečně dostanou a začnou ho řešit.

"Je každopádně možné, že až budeme za nějaký čas dělat další vlnu průzkumu, názor veřejnosti na zákon se opět výrazně změní," podotkl Deml.

"Víc lidí prostě bude mít nějakou zkušenost s úřady," dodal.

Zbytečně vysoký trest za zhasnutá světla?
S mírným překročením rychlosti souvisí další výsledek průzkumu. Jeho účastníci měli zhodnotit, za které "obodované" přestupky jsou zbytečně přísné tresty.

Za překročení rychlosti (maximálně o 20 kilometrů v obci nad povolený limit) nyní hrozí podle zákona pokuta 2500 korun pokuty a dva trestné body. Příliš tvrdé se to zdá osmi procentům dotázaných.

Nejvíc však vadí lidem trest za jiný přestupek: za zhasnutá světla během jízdy. Za něj hrozí ve správním řízení také pokuta až 2500 korun a jeden bod. Takový postih označila za zbytečně vysoký víc než třetina lidí.

Politici loni slibovali, že na českých silnicích změní i další věc - odstraní zbytečné značky. Ministerstvo dopravy dokonce vyhlásilo plán s názvem Čisté silnice.

Úřady sice skutečně některé značky odstranily, desítky dalších však u silnic i po roce zůstávají. Myslí si to celá třetina lidí, kteří na otázku v novém průzkumu odpovídali.

Češi od nového zákona čekali ještě jeden přínos. A to ten, že přísnější tresty a bodový systém donutí víc dodržovat pravidla řidiče nákladních aut. Loni v to doufala necelá polovina dotázaných.

A výsledek průzkumu po roce? Chování řidičů kamionů se podle lidí ještě zhoršilo. "Myslí si víc než šedesát procent lidí," podotkl Robert Deml.

"Souvisí to i s tím, že lidé doufali, že přes Česko začne jezdit méně kamionů. Bohužel se to nestalo," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video