"Je to pro nás určitý handicap," uvedl. Například kolegové z Belgie prý speciální brýle mají.
"Jedná se o nemodernizované typy, které nejsou konstrukčně uzpůsobeny pro použití přístrojů pro noční vidění. Zatím žádný z dosud provozovaných vrtulníků není těmito přístroji vybaven, proto ani jejich osádky neprošly požadovaným výcvikem v létání s použitím přístrojů pro noční vidění," konstatovala Jana Růžičková z Kanceláře náčelníka generálního štábu.
Podle ní rozsah úkolů, které podle národního mandátu mohou osádky vrtulníků v Bosně plnit, neobsahuje plnění úkolů s použitím přístrojů nočního vidění.
Koutný dodal, že modernizované vrtulníky Mi-171Š, které Česká republika postupně dostává v rámci deblokace státního dluhu z Ruska, se už dodávají s kompletní výbavou, včetně zařízení na noční vidění.
S jejich nasazením v misi Evropské unie v Bosně a Hercegovině se ale podle armády už nepočítá.
"Všichni piloti vrtulníků musí nyní absolvovat speciální oční vyšetření v Ústavu leteckého zdravotnictví," uvedla Růžičková. Armáda podle ní předpokládá, že na přelomu října a listopadu bude zahájen výcvik ve spolupráci s Velkou Británií, která poskytne odborníky na výcvik pro létání s použitím přístrojů pro noční vidění.
Nový pětadvacetičlenný vrtulníkový tým z Přerova, jehož příjezd do Bosny se očekává v polovině srpna, má být totiž druhou a současně poslední rotací. Příští rok zůstanou piloti vzhledem k zaškolování na nové stroje zřejmě doma.
Hlavním úkolem vrtulníků je transport jednotek a vojenského materiálu a také průzkumné lety. Při nich se vojáci například snaží odhalit pašování lidí či dobytka mezi Bosnou a Srbskem či nelegální kácení lesů. Kromě Čechů a Belgičanů mají v regionu vrtulníky k dispozici také Řekové.
"Od dubna jsme již nalétali kolem 300 hodin a uskutečnili 600 vzletů," pokračoval Koutný. Ve vzduchu jsou prý téměř každý den. Ve službě v České republice se tak intenzivně nelétá, poznamenal.
Velkým problémem na Balkáně podle něj zůstávají minová pole. Některé odhady uvádějí, že nevybuchlých min může být v Bosně až 300 tisíc. Vrtulníky smí proto podle Koutného přistávat pouze na vyznačených místech.
Pokud se musí na zem vrátit okamžitě, piloti vybírají například používané cesty nebo pastviny, na kterých se pasou ovce. Je to znamení, že půda je čistá, vysvětlil pilot.