Pilotovi narušení zóny neprojde

Dukovany - Za narušení vzdušného bezletového prostoru Jaderné elektrárny Dukovany může jít pilot až na tři roky do vězení. Policie oznámila, že bude březnový incident vyšetřovat jako trestný čin ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení. Viník může v lepším případě vyváznout jen s peněžitým trestem. Zřejmě také přijde o pilotní průkaz.

Celý případ je ale nejasný. Od začátku se totiž mluví o dvou letadlech. Mluvčí policejního prezídia Ivana Zelenáková však nedokázala vysvětlit, jestli se vyšetřovatelé zabývali oběma letadly a tedy dvěma piloty.

"Vyšetřovatelé ze Služby pro odhalování korupce a závažné hospodářské trestné činnosti mluvili v jednotném čísle, domnívám se tedy, že půjde jen o jednoho pilota," uvedla mluvčí. Dalším šetřením se bude po předání materiálů zabývat Okresní úřad vyšetřování v Třebíči.

CO JE BEZLETOVÁ ZÓNA

Bezpečnostní ochranná zóna okolo jaderné elektrárny v Dukovanech je vzdušný válec o průměru dvou kilometrů a výšce 1,6 kilometru. Do tohoto prostoru nesmějí vlétnout vojenská, dopravní, sportovní ani amatérská letadla. Zóna je ustanovena proto, aby byla elektrárna ochráněna před případným pádem letadla. Odborníci však tvrdí, že ani pád dopravního letadla do prostoru elektrárny by neměl způsobit jadernou katastrofu.
Co se vlastně stalo?
Jaderná elektrárna Dukovany koncem března oznámila, že její ochrannou zónu začátkem měsíce narušila dvě letadla a tím ohrozila její bezpečnost. Mluvčí elektrárny Petr Spilka ve faxu zaslaném redakci tuto skutečnost přiznal až 30. března.

Jaderná eletrárna Dukovany požádala o prošetření případu narušení. Stejnou žádost podali i vojáci z nedaleké Náměště nad Oslavou, kteří současně uvedli, že nešlo o vojenský letoun.

Jak došlo k narušení zóny?
Letadla proletěla nad areálem Dukovan ve čtvrtek 1. března před jedenáctou hodinou dopoledne ve výšce 150 metrů nad terénem. Nad elektrárnou přeletěla šestimístná cesna 210 společnosti PEK-Service, která mířila z Lince na brněnské letiště v Tuřanech a čtyřmístný sportovní Piper. Oběma strojům veleli Češi. Zachytily je radary vojenského letiště v Náměšti. Jeden pilot byl z věže upozorněn na porušení bezletové zóny, udělal proto rázný úhybný manévr, druhý letěl přímo.

Všichni mlčeli jako hrob
Elektrárna odmítla k případu cokoli říci. "V tomto případě žádné nebezpečí nehrozilo," řekl jen mluvčí jaderné elektrárny Petr Spilka. Elektrárna podle něho o narušení zakázané zóny neinformovala dříve kvůli tomu, že si to nepřáli policejní vyšetřovatelé.

"V době přeletu zóny jsme s letadly neměli kontakt. Byla to chyba navigace pilota. Je to ale otázka dalšího šetření," uvedl Alois Komínek z brněnského Řízení letového provozu. Petr Mára, technický ředitel firmy PEK servis, které podle dostupných informací letouny patřily, se včera nechtěl k incidentu nijak vyjadřovat. "Nemám vám co říct. Nevím o tom. Nashledanou," řekl pouze a zavěsil mobilní telefon. Pracovníci firmy však potvrdili, že PEK servis vlastní několik letadel a o jejich provoz se stará právě Mára.

K věci se nechtěl vyjádřit i velitel 32. základny taktického letectva v Náměšti nad Oslavou Jan Vachek. Toto letiště se přitom nachází v bezprostřední blízkosti elektrárny. "Víme, že se to stalo. Armáda ale není pověřena tím, aby v takovém případě zasahovala. Informaci o tom, že letadlo narušilo zakázaný prostor Dukovan, jsme předali příslušným orgánům. Vzhledem k tomu, že letadlo nebylo identifikováno jako neznámý předmět s možností útočit na naše území, pouze jsme monitorovali jeho přelet," objasnil úlohu armády náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. "Pokud by došlo k dalším zakázaným činnostem, teprve potom bychom použili naše prostředky. Myslím, že nebyl důvod k tomu, abychom zasahovali. Nestalo se nic jiného, než že jen letadlo přeletělo přes Dukovany," upřesnil Šedivý.

Jaký trest hrozí pilotovi?
Za trestný čin ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení hrozí pachateli peněžitý trest nebo odnětí svobody ve výši až tří let. Pokud by takovým činem došlo k poruše nebo škodě, mohl by být vyměřen trest až do výše šesti let.

Podle inspektora Úřadu pro cilvilní letectví budou zřejmě velitelům obou sportovních letounů zadrženy pilotní průkazy a budou si muset zopakovat zkoušky. "Čekáme ale, jak dopadne policejní vyšetřování, zda piloti nespáchali nějaký trestný čin," řekl inspektor Úřadu pro civilní letectví. "Nemohou být trestáni dvakrát za jeden čin," dodal. Vyšetřování se podle něj absurdně vede po dvou liniích, policie rozhodne nezávisle na Úřadu civilního letectví. "Letecký zákon jasně porušili a my jim můžeme zadržet pilotní průkaz a uložit pokutu," řekl.

Inspekce má záznamy z radarů z vojenského letiště v Náměšti nad Oslavou a také aktuální meteorologické zprávy. "Ten den bylo oblačné počasí, viditelnost byla na hranici normy, asi 1,5 až dva kilometry," zdůraznil inspektor. V souvislosti s tím, zpochybnil informace médií, že piloti filmovali z letadel jadernou elektrárnu Dukovany. "Elektrárnu uviděli na poslední chvíli," dodal.

Letecké předpisy filmování z letadla neřeší, vysvětlil inspektor. Před dvaceti lety bylo jakékoliv filmování zakázáno, dnes žádná omezení neplatí. Oba piloti budou vyslechnuti ve středu 18. 4. Podle tiskového mluvčího elektrárny Petra Spilky zákaz filmování a fotografování není dán žádnou vyhláškou. "Možná je zakázáno snímat fyzickou ostrahu elektrárny: rozmístění kamer a podobně," upřesnil.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video