Piloti zahájí výcvik na gripenech

  • 2
Čeští armádní piloti začnou s výcvikem na nové stíhačky Jas-39 Gripen. V pondělí odletí za výcvikem do Švédska zhruba čtyřicet lidí převážně z 21. základny taktického letectva v Čáslavi, kde by na jaře měly nové nadzvukové letouny nahradit dosluhující stroje MiG-21.

V první fázi výcviku na nových letounech Jas-39 Gripen odletí do Švédska dva piloti a všechen technický personál. Ve druhé fázi se na podzim přidá dalších 6 pilotů.

Technický personál bude ve Švédsku zhruba do konce listopadu.

"Pilotní výcvik potrvá s přestávkami až do dubna příštího roku, kdy by piloti měli přiletět zpět na základnu již s novými letouny," řekl velitel 21. základny taktického letectva Jiří Verner.

Na přelomu dubna a května příštího roku totiž armáda počítá s vyřazením dosluhujících letadel MiG-21, které z Čáslavi prakticky nepřetržitě střeží vzdušný prostor v rámci systému společné obrany NATO. Nahradit je mají právě gripeny.

"Některé MiGy mohou létat do června až července 2005," konstatoval Verner. Hlavním cílem podle něj zůstává, aby piloti a technici byli včas přeškoleni a první nové letouny, které na jaře do Čáslavi přiletí, mohli co nejdříve převzít službu v pohotovostním systému.

"Ideální stav by byl, kdyby v sedm hodin ráno skončily MiGy a v tu samou chvíli nastoupily nové letouny," vysvětlil Verner. Piloti však podle něj zřejmě dostanou zhruba měsíc na "sžití" s novými stroji a procvičení procedur NATO v domácích podmínkách.

Ve Švédsku absolvují piloti i personál komplexní přeškolení na nové stíhačky - od teorie, přes simulátory a zkoušky po nichž bude následovat praktická obsluha strojů a praktické létání zahrnující typové přeškolení a v závěru omezený bojový výcvik na gripenech ve variantě, kterou obdržíme.

"Piloti už absolvovali například seskoky padákem a přežití na moři či centrifugu, na které byli testování do přetížení 9 G," připomněl Verner. První dvojice pilotů, která absolvuje výcvik, by podle jeho slov měla po návratu působit v roli instruktorů a školit další piloty. "Patří mezi nejzkušenější," dodal Verner s tím, že pro létání na nových stíhačkách museli piloti splnit přísná kritéria.

"Museli prokázat jazykovou připravenost, projít bezpečnostní prověrkou, fyzickými testy, mít nalétáno přes 600 hodin na proudovém letadle a vejít se i do váhového limitu. Pilotní sedačka je totiž limitována na asi 92 kilogramů, takže někteří museli na sobě zapracovat," popsal podmínky Verner.

Výcvikový program je pak naplánován až do konce roku 2006, dokdy by měli švédští experti komplexně vycvičit celou letku stíhačů.

Nové letouny pro zabezpečení vzdušného prostoru si Česká republika od Švédska pronajme na deset let za přibližně 20 miliard korun, když původně předchozí kabinet jednal o jejich koupi. Celkem budou mít vzdušné síly k dispozici 12 stíhaček Jas-39 Gripen C a dva dvoumístné cvičné letouny s označením D.

JAS-39 Gripen - stíhací letoun:
Výrobce: Saab/BAE Systems (Švédsko/Velká Británie)
Historie: vývoj zahájen v roce 1982, v operačním nasazení od roku 1997.
Tah motoru: 80 kN (8000 kilogramů)
Výzbroj: kanon Mauser Bk-27 ráže 27 milimetrů s regulovatelnou kadencí 1100 až 1700 ran za minutu, na pěti závěsnících může nést řízené střely nebo víceúčelovou kontejnerovou zbraň.
Posádka: standardně jeden pilot, existuje i dvoumístná verze.
Používán: Švédsko, Jihoafrická republika (od 2007), Maďarsko

, natoaktual.cz,

Video