Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Oslnění pilotů laserem ze země mají zabránit speciální brýle

  18:16aktualizováno  18:16
Britské ministerstvo obrany testuje prototyp speciálních brýlí pro piloty, které mají zabránit jejich oslnění laserovým paprskem. Na ostrovech přibylo "útoků" běžně dostupnými laserovými ukazovátky na letouny. Podobné případy se opět objevují i ve zbytku Evropy včetně Česka.

Snímek oslnění pilota během vědeckého testování laserových útoků na ruzyňském letišti v roce 2010 | foto: Univerzita obrany

Prototyp brýlí se speciálním povrchem vyvíjí pro letectvo firma Thin Film Solutions v Glasgow kvůli množícím se "útokům" lasery na civilní i vojenské letouny.

"Počet případů oslnění levnými lasery roste, takže zkoumáme pokročilé technologie pro zmírnění tohoto nebezpečného a potenciálně smrtícího povyražení," uvedl Craig Williamson z vojenských laboratoří DSTL (Defence Science & Technology Laboratory).

Takový "útok" laserem na letoun je považován za velmi nebezpečný. Zásah laserem přímo do oka pilota v lepším případě na několik vteřin vyřadí z činnosti. V okamžiku oslnění se stává dezorientovaným a prakticky není schopen ovládat letoun. Zasažený pilot po oslnění laserem také na nějakou dobu vůbec nemusí vidět. Bezprostřední nebezpečí havárie stroje může hrozit především při přistání.

Prototyp nových brýlí pro piloty, které mají zabránit jejich oslnění laserem

Prototyp nových brýlí pro piloty, které mají zabránit jejich oslnění laserem

Dosud letci využívali brýle nebo helmy se speciální vrstvou, která však dokázala zabránit většinou oslnění paprskem pouze jedné konkrétní vlnové délky - jednomu typu laseru.

Nový prototyp, který Britové testují společně s americkými vzdušnými silami, by měl být schopen odfiltrovat celou škálu různých laserových vlnových délek. A to díky speciální polykarbonátové vrstvě s organickým barvivem.

Laserových "útoků" přibývá

Počet útoků laserem na letadla každoročně roste v celé Evropě. Evropská agentura Eurocontrol, která má na starost bezpečnost leteckého provozu, v roce 2010 evidovala 4 266 laserových incidentů. Rok předtím to bylo jen něco přes tisíc.

Lasery podle (ne)bezpečnosti

  • Třída 1: lasery o malém výkonu, které jsou bezpečné za všech podmínek. Neexistuje riziko při přímém pohledu do svazku pouhým okem, ani s pomocí optických pomůcek, třeba mikroskopu nebo dalekohledu (běžně dostupný)
  • Třída 2: lasery o nízkém výkonu vyzařující viditelné záření (světlo). Bezpečnost je zajištěna fyziologickými reakcemi oka včetně mrkacího reflexu. Nebezpečné mohou být při přímém pohledu do svazku po dobu delší než 0,25 s. (běžně dostupný)
  • Třída 3A: přímý pohled do svazku pomocí optických pomůcek může být nebezpečný (běžně dostupný)
  • Třída 3B: přímý pohled do svazku je vždy nebezpečný, nebezpečný může být i zrcadlový odraz
  • Třída 4: lasery o velkých výkonech, nebezpečné nejen pro oko, ale i pokožku, nebezpečné jsou zrcadlové i difuzní odrazy

Většina útoků je velmi podobných. Útočníci nejčastěji zaměřují lasery na startující či přistávající letouny, což jsou nejkritičtější fáze letu, kdy se piloti musí nejvíce soustředit. Útoky byly zaznamenány i v Česku, nejvíce pak v letech 2009 a 2010.

Na nepříjemné oslňování zeleným paprskem si naposledy například koncem srpna stěžoval pilot dopravního letadla na lince z Prahy do Ostravy. Nejprve byl letoun zasažen paprskem nad Opavou, podruhé pak před přistáním nad Ostravou. Hned počátkem října zase někdo nad Frýdlantským výběžkem oslňoval laserem pilota letadla na lince z Hongkongu do Paříže.

Laserová ukazovátka či zaměřovače je možné běžně koupit přes internet. Jinak zdraví neškodný laser takzvané třídy II může oslnit i na stovky metrů. Běžně lze koupit i ukazovátka spadající do třídy III a ta už mohou oko poškodit. V nabídce jsou lasery o výkonu několik miliwattů, ale také přístroje i stokrát účinnější, které dovedou zažehnout sirku nebo propálit plast. 

Řada internetových obchodů už zákazníky sama nabádá, aby se nepokoušeli lasery cíleně mířit na letadla ani jiné dopravní prostředky. "My sami považujeme cílené oslňování pilotů v letadlech, ale i řidičů ostatních dopravních prostředků za hrubě nezodpovědné a velmi nebezpečné," uvádí například jeden z prodejců.

Dříve nešlo člověka, který oslňoval, potrestat. Hrozilo mu obvinění z obecného ohrožení, ale bylo nutné prokázat, že pilota oslnil úmyslně. Nyní však zákon umožňuje stanovit kolem letišť ochranná pásma, kde se nesmí lasery používat, pod hrozbou až pětimilionové pokuty. Útočník může jít v případě dopadení a usvědčení až na dva roky do vězení.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odtajněné dokumenty NATO. Jaderné síly středního a krátkého dosahu od roku 1987
Odtajněné dokumenty NATO ukazují studenou válku v číslech

Nedávno odtajněné dokumenty Severoatlantické aliance názorně ukazují v číslech, dobových grafech, mapách a grafikách, jak se v dobách studené války vyvíjelo...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.