Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti si mohli splést pedály, spekulují o příčinách nehody noviny

  11:02aktualizováno  11:02
Zatímco se stále čeká na oficiální výsledky vyšetřování tragické letecké nehody u Jaroslavle, ruská média přicházejí s novými spekulacemi o jejích příčinách. Z různých náznaků usuzují, že si piloti mohli poplést pedály nebo mít špatně nastavená sedadla. Pád letounu Jak-42 si vyžádal 44 životů.

Potápěči v okolí trosek letadla Jak-42 pátrají po černých skříňkách. (8. září 2011) | foto: Reuters

Ruský tisk označil spekulace o příčinách havárie letounu Jak-42 u Jaroslavle za hádání z kávové sedliny. Na základě sdělení vyšetřovatelů například bulvární list Moskovskij komsomolec přinesl další těžko uvěřitelnou verzi nehody - piloti si prý mohli poplést pedály, případně měli nesprávně nastavená sedadla.

Rusové kontrolují aerolinky

Agentura pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija podle listu Kommersant pokračuje v prověrce spolehlivosti letounů a kontrole leteckých společností. Problémy má podle listu i hlavní ruská letecká společnost Aeroflot, jejíž některé dceřiné společnosti se ocitly na "černém" seznamu ohrožených. Jde o společný rusko-rakouský podnik Jet Alliance Vostok, který už podle Kommersantu přišel o letovou licenci, a firmy Orenburgskije avialinii a Donavia. Všechny tyto letecké společnosti mají finanční potíže a Rosaviacija požaduje, aby se za jejich dluhy mateřský Aeroflot zaručil. Seznam ohrožených leteckých společností Rosaviacija nezveřejnila, ale podle Kommersantu jsou v něm některé velké firmy. Finanční situace jednadvaceti z nich je údajně neudržitelná, devět ostatních má problémy s bezpečností letů. Kromě dceřiných společností Aeroflotu jsou z větších aerolinií ohroženy například společnosti Avianova a Sky Express.

Mezistátní letecký výbor (MAK), který vyšetřování řídí, podle Moskevského komsomolce rozeslal na všechna ruská letiště oficiální zprávu o jaroslavlské nehodě, která končí několika doporučeními. Podobná praxe je podle listu v Rusku obvyklá po každé letecké katastrofě. Z doporučení lze údajně vyčíst směr, kterým se vyšetřování ubírá, a rovněž náznak možných příčin havárie.

Tentokrát prý závěr zprávy MAK personál ruských letišť šokoval. Po vyjmenování technických parametrů letadla a dalších údajů o osudném letu MAK podle Moskevského komsomolce doporučuje "provádět výcvik posádek letadel Jak-42 tak, aby byla zajištěna správná poloha nohou na pedálech v jednotlivých etapách letu a také náležité nastavení sedadel pilotů". Ruský list z toho vyvozuje, že piloti si podle MAK při startu mohli pedály poplést, případně že v těsné kabině seděli příliš blízko palubním přístrojům a nemohli stroj náležitě ovládat.

"I nejzkušenější piloti připouštějí, že příčinou neštěstí by mohlo být leccos. Ale něco takového..," napsal Moskovskij komsomolec. Pedály v letadle slouží ke změně směru, nikoli rychlosti jako v automobilu. Jsou zdvojené a fungují synchronizovaně. "I kdyby první pilot pochybil, druhý může chybu napravit," napsal list.

Letecká veřejnost je otřesena, komentuje sdělení MAK Moskovskij komsomolec. "Je to hovadina," shrnul vývody ruského bulváru zkušební letec Magomed Tolbojev. "Kvůli takové hlouposti nemohlo ke katastrofě dojít. Kategoricky odmítám, že by se něco takového mohlo stát," řekl. S jeho názorem souhlasí i letový instruktor Alexandr Karaman, který informaci MAK rovněž obdržel. Nastavení sedadla, které rozhoduje o správném ovládání přístrojů i o výhledu pilotů, je podle něj to první, co posádka Jaku musí udělat.

Mnozí piloti podle ruského listu z dopisu MAK usuzují, že vyšetřovatelé jsou v koncích a žádné závěry o příčinách neštěstí nejsou schopni z černých
skříněk odvodit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Léky jsou v Africe k dostání i na trzích. Jejich kvalitu zde však nikdo...
V Africe bují byznys s padělanými léky. Obsahují škrob i nemrznoucí látku

V byznysu s padělanými léky se ročně točí miliardy dolarů. Do oběhu se dostávají hlavně v rozvojových zemích, kde je lidé kupují na trzích. Stále častěji se...  celý článek

Britská premiérka Theresa Mayová (28. června 2017)
Sklíčená Mayová prosila Junckera o pomoc s brexitem, píše německý list

Sklíčená britská premiérka Theresa Mayová prosila předsedu Evropské komise Jeana-Claudea Junckera o ulehčení odchodu Británie z EU, napsal německý deník...  celý článek

Muž hlasuje v Benátkách v referendu o větší autonomii regionu (22. října 2017).
Chceme větší autonomii na Římu, rozhodly v referendu Benátky a Lombardie

Severoitalské regiony Benátky a Lombardie se v nezávazných referendech vyslovily pro větší autonomii na centrální vládě. Podle předběžných výsledků, o nichž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.