Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti pár sekund před pádem věděli, že katastrofu neodvrátí

  21:56aktualizováno  21:56
Pilot polského vládního letadla věděl tři až pět sekund před katastrofou u Smolenska, že pádu nezabrání. Analýza černých skříněk zároveň údajně nepotvrdila, že by pilot před neštěstím hovořil s kýmkoli z cestujících. Oznámila to polská agentura PAP s odvoláním na polské vyšetřovatele.

Posádka polského letu do Katyně. | foto: MF DNES

Polský hlavní vojenský prokurátor Krzysztof Parulski dnes novinářům řekl, že podle záznamů v černé skříňce muselo být pilotovi tři až pět sekund před pádem letadla zřejmé, že katastrofa je nevyhnutelná. Podle Parulského byla poslední slova pilotů "dramatická", ale odmítl je zveřejnit.

Prokurátor odmítl zodpovědět dotaz, zda i cestující věděli, že se blíží katastrofa. Řekl jen, že důkazy o případné konverzaci pilota s některým z cestujících může podat až časová synchronizace zvukového záznamu.

Další polský vyšetřovatel Zbigniew Rzepa, který v Moskvě pomáhá s analýzou černých skříněk, ovšem novinářům sdělil, že záznamy neobsahují žádné důkazy o tom, že by pilot před havárii hovořil s kýmkoli z cestujících. Záznamy obsahují jen komunikaci mezi piloty, řekl Rzepa.

Že neuměl rusky? Nesmysl

Rzepa rovněž potvrdil, že záznamy obsahují komunikaci ve třech jazycích: polštině, ruštině a angličtině. Mohlo se tedy stát, že jednou z příčin katastrofy byla jazyková bariéra? Že polský pilot Arkadiusz Protasiuk neuměl dobře rusky? Pilotovi kolegové něco takového znovu kategoricky vyloučili. "Arek", jak mu říkali, prý perfektně ovládal jak ruštinu, tak angličtinu. A letiště ve Smolensku prý navíc dobře znal.

Kolem vyšetřování neštěstí pořád zůstávají tisíce otázek. Například: Proč se vlastně kapitán rozhodl přistát i přes varování věže, že ve Smolensku je hustá mlha? Přišel na něj někdo do kokpitu naléhat? Třeba velitel vzdušných sil polské armády, jenž byl také na palubě? Nebo rovnou prezident Kaczynski? "Komunikace v polštině probíhala jen mezi piloty," upřesnil Rzepa. Ale na sto procent to podle něj bude možné konstatovat teprve po "synchronizaci záznamu s časovými údaji".

Ať tak či onak, tragická mozaika se pomalu začíná skládat dohromady. Rzepa ve středu zopakoval, že vyšetřovatelé už definitivně vyloučili verzi o technické závadě letadla. Žádný výbuch, žádný požár – nic takového se na palubě neudálo. Motory letounu fungovaly normálně až do dopadu na zem.

Na rozdíl od předchozích zpráv se také potvrdilo, že pilot neabsolvoval čtyři pokusy o přistání, ale pouze jediný – ten fatální. Nicméně předtím aerodrom třikrát obletěl. Možná chtěl rozptýlit mlhu.

RIA Novosti také s odvoláním na nejmenovaného leteckého experta napsala, že pilot udělal v samém závěru manévru osudovou chybu – zároveň s tím, jak se snažil letadlo zvednout, se také pokoušel je otočit. Při manévru výrazně zvýšil výkon motorů a křídlo pak zavadilo o strom (podrobnosti o této teorii a amatérské video z místa nehody najdete zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

Americký prezident Donald Trump (17. října 2017)
Věděl, k čemu se upisuje, kondoloval prý Trump vdově po padlém vojákovi

Donald Trump svádí novou bitvu s americkými médii. Tentokrát nad těly čtyř příslušníků speciálních sil, kteří zemřeli při přepadení v Nigeru. Šéf Bílého domu...  celý článek

Rohingové protestují před barmskou ambasádou v malajsijském Kuala Lumpuru (8....
Barmští vojáci pozabíjeli stovky Rohingů, tvrdí Amnesty International

Nejméně několik stovek mužů, žen a dětí z menšinového muslimského etnika Rohingů zabili barmští vojáci ve snaze vypudit ze země všechny jeho příslušníky. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.