Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti pár sekund před pádem věděli, že katastrofu neodvrátí

  21:56
Pilot polského vládního letadla věděl tři až pět sekund před katastrofou u Smolenska, že pádu nezabrání. Analýza černých skříněk zároveň údajně nepotvrdila, že by pilot před neštěstím hovořil s kýmkoli z cestujících. Oznámila to polská agentura PAP s odvoláním na polské vyšetřovatele.

Posádka polského letu do Katyně. | foto: MF DNES

Polský hlavní vojenský prokurátor Krzysztof Parulski dnes novinářům řekl, že podle záznamů v černé skříňce muselo být pilotovi tři až pět sekund před pádem letadla zřejmé, že katastrofa je nevyhnutelná. Podle Parulského byla poslední slova pilotů "dramatická", ale odmítl je zveřejnit.

Prokurátor odmítl zodpovědět dotaz, zda i cestující věděli, že se blíží katastrofa. Řekl jen, že důkazy o případné konverzaci pilota s některým z cestujících může podat až časová synchronizace zvukového záznamu.

Další polský vyšetřovatel Zbigniew Rzepa, který v Moskvě pomáhá s analýzou černých skříněk, ovšem novinářům sdělil, že záznamy neobsahují žádné důkazy o tom, že by pilot před havárii hovořil s kýmkoli z cestujících. Záznamy obsahují jen komunikaci mezi piloty, řekl Rzepa.

Že neuměl rusky? Nesmysl

Rzepa rovněž potvrdil, že záznamy obsahují komunikaci ve třech jazycích: polštině, ruštině a angličtině. Mohlo se tedy stát, že jednou z příčin katastrofy byla jazyková bariéra? Že polský pilot Arkadiusz Protasiuk neuměl dobře rusky? Pilotovi kolegové něco takového znovu kategoricky vyloučili. "Arek", jak mu říkali, prý perfektně ovládal jak ruštinu, tak angličtinu. A letiště ve Smolensku prý navíc dobře znal.

Kolem vyšetřování neštěstí pořád zůstávají tisíce otázek. Například: Proč se vlastně kapitán rozhodl přistát i přes varování věže, že ve Smolensku je hustá mlha? Přišel na něj někdo do kokpitu naléhat? Třeba velitel vzdušných sil polské armády, jenž byl také na palubě? Nebo rovnou prezident Kaczynski? "Komunikace v polštině probíhala jen mezi piloty," upřesnil Rzepa. Ale na sto procent to podle něj bude možné konstatovat teprve po "synchronizaci záznamu s časovými údaji".

Ať tak či onak, tragická mozaika se pomalu začíná skládat dohromady. Rzepa ve středu zopakoval, že vyšetřovatelé už definitivně vyloučili verzi o technické závadě letadla. Žádný výbuch, žádný požár – nic takového se na palubě neudálo. Motory letounu fungovaly normálně až do dopadu na zem.

Na rozdíl od předchozích zpráv se také potvrdilo, že pilot neabsolvoval čtyři pokusy o přistání, ale pouze jediný – ten fatální. Nicméně předtím aerodrom třikrát obletěl. Možná chtěl rozptýlit mlhu.

RIA Novosti také s odvoláním na nejmenovaného leteckého experta napsala, že pilot udělal v samém závěru manévru osudovou chybu – zároveň s tím, jak se snažil letadlo zvednout, se také pokoušel je otočit. Při manévru výrazně zvýšil výkon motorů a křídlo pak zavadilo o strom (podrobnosti o této teorii a amatérské video z místa nehody najdete zde).

Autoři: ,




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.