Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti gripenů se budou učit tankovat za letu

  12:16aktualizováno  12:16
Jakmile dokončí armádní piloti přeškolení na nové stíhačky Jas-39 Gripen, musí zvládnout dovednosti, o kterých se jim na starých letounech sovětské výroby ani nesnilo. Třeba tankování paliva za letu.

Stíhačky Jas-39 Gripen. - Stíhačky Jas-39 Gripen. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Nebojíme se toho a určitě takovou věc zvládneme," řekl pro natoaktual.cz jeden z nejzkušenějších armádních pilotů gripenů Petr Mikulenka z 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

V tuto chvíli sice nepatří tankování za letu mezi priority, podle Mikulenky však k takovému výcviku dojde. "Nejprve musíme dokončit přeškolení a výcvik na nových letounech. Pak přijdou na řadu takovéto specifické dovednosti," řekl Mikulenka s tím, že letos piloti rozhodně doplňování paliva za letu cvičit nebudou.

"Pochopitelně se to chceme naučit a pokud všechna jednání půjdou hladce, mohli bychom začít ke konci příštího roku," nastínil Mikulenka.

Naučit se tankovat za letu není podle něj jednoduché. Hlavní problém je v tom, že armáda nemá létající tanker a ani jeho pořízení neplánuje.

"I jednotlivé členské země NATO si tankery půjčují a plánují jeho využití na rok dopředu," konstatoval Mikulenka s tím, že jeden z takových tankerů vlastní Švédsko, od kterého si Česká republika nové nadzvukové stíhačky pronajala na deset let.

Nejtěžší bude podle něj celý výcvik naplánovat a získat pomoc zahraničních pilotů, kteří mají s tankováním za letu zkušenosti, třeba právě ze Švédska.

Jakmile čeští piloti tankování zvládnou, bojeschopnost letounů Jas-39 Gripen v jejich rukou opět prudce vzroste. "Natankovat za letu umožní pilotovi prodloužit misi třeba dvakrát nebo třikrát," popsal hlavní výhodu.

Zatímco dnes trvá běžná mise českého armádního pilota hodinu až hodinu a půl, po zvládnutí doplňování paliva za letu tak může ve vzduchu strávit podstatně delší dobu. "Pochopitelně se piloti musí naučit jiným návykům a změnit životosprávu. Nejde v letounu sedět třeba deset hodin v kuse," konstatoval Mikulenka.

Samotnou proceduru tankování podle něj piloti hravě zvládnou. Při velkých leteckých manévrech aliance patří doplňování paliva za letu k rutinním záležitostem během cvičných misí. "Základem je přiblížení k tankeru, trefit tankovací hadici s košem na konci a udržovat bezpečnou vzdálenost, rychlost a směr," shrnul Mikulenka.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dynamická ukázka modifikovaného  pancéřového bojového tanku T-72M4 CZ
Na Dnech NATO se bojovalo na zemi i ve vzduchu. Saúdy zradilo počasí

I přes nepřízeň počasí navštívilo sobotní program Dnů NATO v Ostravě více než 65 tisíc lidí. Pro diváky pravděpodobně nejatraktivnější představení...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Vizualizace sítě a projení ruskojazyčných twitterových účtů na základě blízké...
Ruské vlivové zprávy o NATO na Twitteru šíří "robotrollové", tvrdí studie

Dva ze tří uživatelských účtů sociální sítě Twitter, které v ruštině masivně šíří zprávy včetně dezinformací o posílené vojenské přítomnosti NATO v Pobaltí a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.