Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti gripenů se budou učit tankovat za letu

  12:16aktualizováno  12:16
Jakmile dokončí armádní piloti přeškolení na nové stíhačky Jas-39 Gripen, musí zvládnout dovednosti, o kterých se jim na starých letounech sovětské výroby ani nesnilo. Třeba tankování paliva za letu.

Stíhačky Jas-39 Gripen. - Stíhačky Jas-39 Gripen. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Nebojíme se toho a určitě takovou věc zvládneme," řekl pro natoaktual.cz jeden z nejzkušenějších armádních pilotů gripenů Petr Mikulenka z 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

V tuto chvíli sice nepatří tankování za letu mezi priority, podle Mikulenky však k takovému výcviku dojde. "Nejprve musíme dokončit přeškolení a výcvik na nových letounech. Pak přijdou na řadu takovéto specifické dovednosti," řekl Mikulenka s tím, že letos piloti rozhodně doplňování paliva za letu cvičit nebudou.

"Pochopitelně se to chceme naučit a pokud všechna jednání půjdou hladce, mohli bychom začít ke konci příštího roku," nastínil Mikulenka.

Naučit se tankovat za letu není podle něj jednoduché. Hlavní problém je v tom, že armáda nemá létající tanker a ani jeho pořízení neplánuje.

"I jednotlivé členské země NATO si tankery půjčují a plánují jeho využití na rok dopředu," konstatoval Mikulenka s tím, že jeden z takových tankerů vlastní Švédsko, od kterého si Česká republika nové nadzvukové stíhačky pronajala na deset let.

Nejtěžší bude podle něj celý výcvik naplánovat a získat pomoc zahraničních pilotů, kteří mají s tankováním za letu zkušenosti, třeba právě ze Švédska.

Jakmile čeští piloti tankování zvládnou, bojeschopnost letounů Jas-39 Gripen v jejich rukou opět prudce vzroste. "Natankovat za letu umožní pilotovi prodloužit misi třeba dvakrát nebo třikrát," popsal hlavní výhodu.

Zatímco dnes trvá běžná mise českého armádního pilota hodinu až hodinu a půl, po zvládnutí doplňování paliva za letu tak může ve vzduchu strávit podstatně delší dobu. "Pochopitelně se piloti musí naučit jiným návykům a změnit životosprávu. Nejde v letounu sedět třeba deset hodin v kuse," konstatoval Mikulenka.

Samotnou proceduru tankování podle něj piloti hravě zvládnou. Při velkých leteckých manévrech aliance patří doplňování paliva za letu k rutinním záležitostem během cvičných misí. "Základem je přiblížení k tankeru, trefit tankovací hadici s košem na konci a udržovat bezpečnou vzdálenost, rychlost a směr," shrnul Mikulenka.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.