Piloti i posádka musí projít výcvikem, ve kterém se naučí, jak zbraně bezpečně používat na palubě letounu.
Opatření je obsaženo v zákoně o zřízení ministerstva vnitřní bezpečnosti. Zákon také stanovuje, že příslušné kursy připraví a zorganizuje Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA), který původně návrh odmítal.
Podle úřadu dostačuje, když je na palubě profesionální bezpečnostní agent, který je vycvičen ke zvládání nouzových a zátěžových situací.
Přesto musí úřad vybrat typ zbraně, kterou piloti budou mít při sobě, a vypracovat způsob kontroly, jak budou vnášeny do letadla a vynášeny ven. Piloti také projdou zatím neupřesněnými testy.
Očekává se, že zbraň chce u sebe po dobu letu nosit až polovina ze 75 tisíc
amerických komerčních pilotů.
Mnozí cestující považují myšlenku pilotů se zbraněmi na palubě za krajně nebezpečnou. Podle některých hlasů nejsou piloti experti v užívání zbraní zejména na palubě uzavřeného letounu v ohromné výšce, kde se každá chyba může tragicky nevyplatit.
Odpůrcem smrtících zbraní pro letce byl od počátku návrhu i šéf TSA John Magaw. Ten navrhoval, aby se piloti ozbrojili omračujícími pistolemi.
O ozbrojení pilotů se začalo mluvit po útocích na USA v září 2001, které teroristé provedli pomocí unesených letadel.