Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitán zříceného airbusu byl zkušený, jeho kroky jsou ale nepochopitelné

  11:30aktualizováno  14:41
Kapitán zříceného airbusu letecké společnosti AirAsia Irianto byl zkušený pilot. Téměř dvacet let pracoval pro různé letecké společnosti, předtím deset let létal pro indonéskou armádu. Jeho rodina stále doufá, že je naživu, i když ví, že dříve či později bude muset přijmout krutou pravdu.

Kapitán zříceného letadla AirAsia byl zkušený pilot | foto: Reuters

„Je laskavý, chytrý, tvrdě pracuje a má rád humor. Je vyrovnaný, nikdy nezvyšuje hlas a nebývá naštván. Jsem na něj velmi pyšná,“ hovoří v přítomném čase o svém otci 24letá Angela. 

Kapitán Irianto, který tak jako mnozí další Indonésané používal jen jedno jméno, žil na předměstí Surabaje, druhého největšího indonéského města. S manželkou Sukatri měl mimo Angely ještě sedmiletého syna. Když americká stanice CNN navštívila dům rodiny, našla tam desítky lidí vyjadřujících pozůstalým soustrast. „Jsem velmi šťastná, že je tu tolik lidí. Podporují mě i mou rodinu,“ řekla Sukatri.

„Irianto byl velmi odpovědný pilot. Velmi loajální a milý. Na posádku letadla býval vždy moc příjemný,“ popsal pilota jeho kamarád. Irianto měl celkem nalétáno přes 20 tisíc hodin. Jeho kolega o sedm let mladší Francouz Remi Emmanuel Plesel nalétal 2 275 hodin.

Na palubě zříceného letu QZ8501 bylo celkem 162 lidí, včetně sedmičlenné posádky a sedmnácti děti. Kromě tří Jihokorejců a po jednom občanovi Spojeného Království, Francie, Malajsie a Singapuru měli všichni indonéské občanství.

Fotogalerie

Řídicí věž v Jakartě s letadlem ztratila kontakt v neděli v 00:18 středoevropského času, tedy 43 minut po startu. Pilot se dispečerům naposledy přihlásil o šest minut dříve. Letěl ve výšce 9,8 kilometru a kvůli bouřkovému mraku žádal o povolení vystoupat do výšky 11,6 kilometru.

Řízení letového provozu mu však povolilo pouze výšku 10,4 kilometru, protože v původně žádané letové hladině už byl jiný stroj. Podle některých odborníků letěl Airbus A320 zřejmě příliš pomalu (více čtěte zde).

Experti spekulují o prudkém pádu i přistání na vlnách

Letecký odborník Peter Marosszeky z univerzity v Sydney uvedl, že na velmi pomalou rychlost airbusu ukazuje skutečnost, že jeho trosky jsou pouze deset kilometrů od posledního místa kontaktu s radarem.

Indonéský letecký expert Gerry Soejatman se domnívá, že airbus vystoupal prudce do výšky jako stíhačka a pak téměř vertikálně spadl do moře. Podle něj poté piloti kvůli extrémnímu počasí neměli šanci letadlo zachránit.

„Je opravdu těžké pochopit jejich jednání, na to je logika krátká. Stroj zaplul do vln jako kus kovu, který byl vržen z oblohy dolů,“ cituje list The Independent Soejatmana.

Editor tamního časopisu o letectví Angkasa Dudi Sudibyo naopak tvrdí, že pilotům se podařilo přistát na moři, ale kvůli špatnému počasí se letoun potopil. Sudibyo tvrdí, že kdyby airbus prudce narazil do moře, tak by se spustil polohový maják nehody (ELT), což se nestalo. Pro taková tvrzení však nejsou důkazy.

Pátrání pokračuje

Po troskách airbusu a obětech nadále v severní části Jávského moře pátrají záchranáři, situaci jim komplikuje špatné počasí. V pátek v místě nehody mrholilo a oblačnost byla malá, avšak pro příští dny meteorologové předpovídají déšť, silný vítr a až čtyřmetrové vlny. Ostatky letounu se rovněž mohou neustále pohybovat kvůli silným mořským proudům. 

Francouzská agentura BEA ve čtvrtek večer oznámila, že v pátek ráno na místo neštěstí dorazí loď se dvěma zařízeními na vyhledávání podmořských akustických signálů. Na lodi je tým francouzských, singapurských a indonéských expertů. Tým BEA se účastní vyšetřování všech nehod letounů Airbus.

Zprávy o tom, že záběry ze sonarů pod hladinou identifikovaly temný předmět, který by mohl být trupem letadla, se avšak podle agentury Reuters nepotvrdily. Záchranáři se domnívají, že trosky letadla by mohly obsahovat další těla obětí, která se dosud nepodařilo najít. Zatím se podařilo nalézt pouze třicet těl, z nichž čtyři byla identifikována.

Zatím vyšetřovatelé nevědí, co bylo příčinou neštěstí. Pokud se podaří nalézt černé skříňky, které jsou ve skutečnosti oranžové a jsou umístěny v ocase letounu, mohli by ji odborníci určit. Černé skříňky vydávají akustický signál, nicméně baterie podle CNN vydrží pouze dalších 25 dní.  

„Ať již jde o lidský faktor, technickou stránku, operační stránku, řízení letového provozu - všechno je pro nás velmi důležité,“ uvedl podle agentury ČTK indonéský vyšetřovatel Toos Saniotoso.

První oběť leteckého neštěstí měla ve čtvrtek pohřeb:



Témata: Airbus, CNN, Radar




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.