Pilot zemřel, protože plnil přehnaný úkol

  • 117
Pondělní manévr pilota Petra Vašíčka s bitevním letounem L-159 nemusel skončit smrtí, pokud by armáda vyslyšela varování expertů, že přemet stroje s pěti podvěšenými kontejnery těsně nad brdskými hřebeny se rovná sebevraždě.

Dokonce i Vašíček asi před měsícem spolu s ostatními letci uznal, že způsob testů leteckého kanonu Plamen je riskantní, a přislíbil šéfovi zkušebních pilotů Aera Vodochody, které letoun vyrábí, že od nebezpečného manévru upustí.

Šéfpilot Aera Miroslav Schützner se však odmítá k rozhovoru vyjádřit. "Diskutovali jsme spolu, ale nechtějte, abych teď tu tragédii hodnotil. Armáda si udělá obrázek sama."

I prezident Aera Antonín Jakubše nabídl vojákům pomoc svých pilotů při testování zbraní letounu. Ale byl to právě Vašíček, jenž ji za tichého souhlasu bývalého velení letectva odmítl.

"Nevím, v čem by vaši piloti mohli radit nám - bojovým," řekl tehdy. Avšak i Jakubše odmítá vynášet informace z uzavřených jednání s armádou: "Bez komentáře."

Nevhodná pro testy je i střelnice v Brdech, v jejíž blízkosti není letiště pro případ, že má letoun závadu a pilot musí přistát.

O příčinách pondělní katastrofy bitevního letounu L-159, při níž zahynul pilot Petr Vašíček, výmluvně vypovídají i názory špičkových pilotů, kteří na proudových vojenských strojích nalétali několik tisíc hodin.Nepřejí si však zveřejnit jména, aby neměli potíže s nadřízenými.

"Ptáte se, zda bychom riskovali s třemi podvěšenými kanony a dvěma diagnostickými kontejnery pod trupem letounu přemet nad brdskými hřebeny? Ani náhodou, nejsem sebevrah. Podobné testy bych odmítl," říká jeden z nejzkušenějších českých pilotů.

A druhý dodává: "Když jsem se dozvěděl, s jak obrovskou zátěží se pouštějí do přemetů, a navíc těsně nad horami, měl jsem v první chvíli dojem, že si ze mne dělají blázny. A nebýt smrti Petra Vašíčka, myslel bych si to dosud," říká další pilot.

Oba experti pochybují o kompetentnosti lidí, podle jejichž metodiky armádní piloti testují zbraně nového letounu L-159. "Člověk, který vydal k přemetům s plnou zátěží pokyn, ale i ten, jenž pondělní střelby z kanonů řídil, nemá podle mne rozum," míní jeden z expertů.

Náčelník generálního štábu Pavel Štefka odmítá ke katastrofě cokoliv sdělit, dokud jeho komise neukončí vyšetřování. "Do té doby nebudu spekulovat," namítl.

Generál říká, že verdikt o příčinách pádu bitevníku i smrti Petra Vašíčka vynesou po analýze takzvané černé skříňky vyšetřovatelé.

Co však napoví tato analýza o chybách, které testy zbraní i výcvik pilotů na nových letounech doprovázejí? Letečtí odborníci připomínají, že existuje minimálně pět mnohem bezpečnějších manévrů, než je přemet, při nichž lze navodit až čtyřnásobné přetížení potřebné pro testy palubních kanonů.

Za obrovskou chybu považují i to, že v blízkosti brdské střelnice není letiště, na němž by mohl zkouškami extrémně namáhaný stroj přistát, pokud má závadu. A vhodný není ani horský terén, v němž se mnohem hůře pilotovi určuje výška. Její špatný odhad patří také k pravděpodobným příčinám pondělní nehody.

Katastrofa připomněla fatální omyly bývalého velení letectva, které odmítlo dvoumístný výcvikový stroj L-159, v němž by mladí piloti pod dohledem zkušenějších získali praxi i návyky. A platí to i o simulátoru, kde piloti mohou na zemi trénovat nejriskantnější manévry.

Dnes se tedy učí až ve vzduchu, kde jsou odkázáni jen sami na sebe.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video