Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pilot zemřel, protože plnil přehnaný úkol

  23:53aktualizováno  23:53
Pondělní manévr pilota Petra Vašíčka s bitevním letounem L-159 nemusel skončit smrtí, pokud by armáda vyslyšela varování expertů, že přemet stroje s pěti podvěšenými kontejnery těsně nad brdskými hřebeny se rovná sebevraždě.

Dokonce i Vašíček asi před měsícem spolu s ostatními letci uznal, že způsob testů leteckého kanonu Plamen je riskantní, a přislíbil šéfovi zkušebních pilotů Aera Vodochody, které letoun vyrábí, že od nebezpečného manévru upustí.

Šéfpilot Aera Miroslav Schützner se však odmítá k rozhovoru vyjádřit. "Diskutovali jsme spolu, ale nechtějte, abych teď tu tragédii hodnotil. Armáda si udělá obrázek sama."

I prezident Aera Antonín Jakubše nabídl vojákům pomoc svých pilotů při testování zbraní letounu. Ale byl to právě Vašíček, jenž ji za tichého souhlasu bývalého velení letectva odmítl.

"Nevím, v čem by vaši piloti mohli radit nám - bojovým," řekl tehdy. Avšak i Jakubše odmítá vynášet informace z uzavřených jednání s armádou: "Bez komentáře."

Nevhodná pro testy je i střelnice v Brdech, v jejíž blízkosti není letiště pro případ, že má letoun závadu a pilot musí přistát.

O příčinách pondělní katastrofy bitevního letounu L-159, při níž zahynul pilot Petr Vašíček, výmluvně vypovídají i názory špičkových pilotů, kteří na proudových vojenských strojích nalétali několik tisíc hodin.Nepřejí si však zveřejnit jména, aby neměli potíže s nadřízenými.

"Ptáte se, zda bychom riskovali s třemi podvěšenými kanony a dvěma diagnostickými kontejnery pod trupem letounu přemet nad brdskými hřebeny? Ani náhodou, nejsem sebevrah. Podobné testy bych odmítl," říká jeden z nejzkušenějších českých pilotů.

A druhý dodává: "Když jsem se dozvěděl, s jak obrovskou zátěží se pouštějí do přemetů, a navíc těsně nad horami, měl jsem v první chvíli dojem, že si ze mne dělají blázny. A nebýt smrti Petra Vašíčka, myslel bych si to dosud," říká další pilot.

Oba experti pochybují o kompetentnosti lidí, podle jejichž metodiky armádní piloti testují zbraně nového letounu L-159. "Člověk, který vydal k přemetům s plnou zátěží pokyn, ale i ten, jenž pondělní střelby z kanonů řídil, nemá podle mne rozum," míní jeden z expertů.

Náčelník generálního štábu Pavel Štefka odmítá ke katastrofě cokoliv sdělit, dokud jeho komise neukončí vyšetřování. "Do té doby nebudu spekulovat," namítl.

Generál říká, že verdikt o příčinách pádu bitevníku i smrti Petra Vašíčka vynesou po analýze takzvané černé skříňky vyšetřovatelé.

Co však napoví tato analýza o chybách, které testy zbraní i výcvik pilotů na nových letounech doprovázejí? Letečtí odborníci připomínají, že existuje minimálně pět mnohem bezpečnějších manévrů, než je přemet, při nichž lze navodit až čtyřnásobné přetížení potřebné pro testy palubních kanonů.

Za obrovskou chybu považují i to, že v blízkosti brdské střelnice není letiště, na němž by mohl zkouškami extrémně namáhaný stroj přistát, pokud má závadu. A vhodný není ani horský terén, v němž se mnohem hůře pilotovi určuje výška. Její špatný odhad patří také k pravděpodobným příčinám pondělní nehody.

Katastrofa připomněla fatální omyly bývalého velení letectva, které odmítlo dvoumístný výcvikový stroj L-159, v němž by mladí piloti pod dohledem zkušenějších získali praxi i návyky. A platí to i o simulátoru, kde piloti mohou na zemi trénovat nejriskantnější manévry.

Dnes se tedy učí až ve vzduchu, kde jsou odkázáni jen sami na sebe.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. A nasbírali jich zatím 78 321....  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.