Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pilot před přistáním na silnici problémy nehlásil, hájí se šéf letiště

  14:52aktualizováno  14:52
Vojenské letiště v Pardubicích se brání nařčení, že nepomohlo francouzskému pilotovi v nouzi. Ten v neděli večer přistál na silnici z Brna do Svitav poté, co mu selhalo čerpání paliva. Pilot říká, že závadu pardubickému letišti hlásil, to tvrdí opak.

Jednomotorové letadlo muselo kvůli technické závadě nouzově přistát na silnici mezi Brnem a Svitavami. (14. listopadu 2010) | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Případem se zabývá Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Zkoumá nahrávky komunikace mezi věží pardubického letiště a malým čtyřmístným letadlem, které se nad Českem ocitlo v nesnázích.

"Nahlásili jsme problémy s palivem a chtěli jsme přistát, ale oznámili nám, že jsou zavření a musíme letět do Brna. V tu chvíli jsme měli vyčerpané palivo v nádrži pod levým křídlem a téměř i z té uprostřed, pravá nefungovala," popsal francouzský pilot dramatické chvíle.

Čeští řídící letového provozu z toho vycházejí jako padouši. Když se totiž jakýkoliv letoun ocitne v tísni, platí, že na jeho záchraně musí na zemi začít pracovat všichni. Řídící letového provozu na věži může například snadno zapnout světla na dráze, aby letadlo mohlo přistát.

Velitel pardubického letiště Martin Janatka si ale mimořádnou událost pamatuje jinak, než jak ji podal francouzský letec. "Letoun s německými imatrikulačními znaky ohlásil, že chce diverzi na Pardubice nebo Brno. Učinil tak bez udání důvodu, bylo mu oznámeno, že civilní část letiště je zavřená," řekl Janatka iDNES.cz.

Takový postup není nestandardní. Lidé na věži nemají povinnost zjišťovat, proč nějaké letadlo žádá o navedení na letiště, pokud pilot neuvede důvod.

Na spekulaci, že na vině mohla být nedostatečná jazyková vybavenost obsluhy věže, Janatka říká: "Tu komunikaci jsem slyšel osobně. Mohu říci, že jednak všichni naši řídící mají potřebnou úroveň anglického jazyka, a dále jejich angličtina byla na vyšší úrovni než angličtina toho pilota."

Zda mluví pravdu pilot, nebo lidé z pardubického letiště, by do několika dní měli sdělit letečtí inspektoři.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.