Jednačtyřicetiletý Thomas Salme jednoho březnového dne seděl v kokpitu boeingu 737 na letišti Schiphol v Amsterdamu a chystal se přepravit 101 cestujících do turecké Ankary. Se strojem už ale neodletěl, do letadla vtrhla několik minut před vzlétnutím policie a švédského pilota zatkla.
Dostala totiž tip, že kdysi sice měl komerční licenci, ale ta vypršela a navíc ho nikdy neopravňovala létat s dopravními letouny. Přesto s cestujícími létal třináct let a nalétal 10 tisíc hodin, uvedl server telegraph.co.uk.
Noční tréninky na simulátoru
Samotný Salme se později přiznal, že svou prošlou licenci upravil. Německému magazínu Focus popsal, jak ho kamarád pracující pro skandinávské aerolinky SAS pouštěl za nocí, kdy bylo výcvikové centrum uzavřeno, do leteckého simulátoru. V té době pracoval pro SAS jako technik.
Je to snadné"Bylo to překvapivě jednoduché. Doklady vypadají všude v Evropě rozdílně. Italské aerolinky neví, jak má vypadat švédská licence," popsal Salme, jak snadno získával práci s falešnou licencí. |
"Dostal jsem bláznivý nápad ucházet se o práci jako pilot v reálných aerolinkách. Tak jsem si vyrobil švédské povolení k létání s logem na normálním papíře. Nebylo to laminované a vypadalo to jako něco, co jsem si udělal doma."
Povýšil i na kapitána
Přes amatérsky vyhlížející licenci přišel úspěch a Salme se stal pilotem dopravních letadel skandinávské společnosti Air One. Po třech letech dokonce povýšil na kapitána. Tvrdí, že létal také s britskými, belgickými a italskými aerolinkami, podotkl server deníku Daily Mail.
Za svůj podvod dostal minulý měsíc pokutu 2 tisíce eur, což je přes padesát tisíc korun, a roční zákaz létání. Nizozemský soud při rozsudku podotkl, že švédský podvodník za celých třináct let nezpůsobil žádnou nehodu.