ODPOVĚDI PIILOTA MIKULENKY ČTĚTE ZDE
"Měl jste příjemný let?" přivítá se redakce s trochou nadsázky s Mikulenkou dřív, než usedne za klávesnici počítače, aby odpovídal na dotazy čtenářů iDNES.cz. "Jak víte, že jsem letěl? Ještě v jedenáct hodin jsem byl ve vzduchu," směje se pilot.
Mikulenka je se švédskými stíhačkami velice spokojený. "Myslím si, že jsem odborník ve svém oboru a troufám si říci, že gripen pro nás byla dobrá volba," odpověděl jednomu ze čtenářů.
Co pilot potřebuje, aby dobře zvládal svou profesi? "Být fyzicky a psychicky velice zdatný, flexibilní, ovládat matematiku, fyziku a samozřejmě spoustu dalších předmětů. A hlavně být připraven na to, že být pilotem je sice hezké, ale musíte být připraven učit se pomalu celý život a dělat své řemeslo naplno," napsal pilot čtenáři, který se představil jako Aleš.
Studium v Evropě i mimo ni
Mikulenka studoval pilotování na vojenské letecké škole v Košicích a absolvoval kurzy i v Kanadě, USA nebo v Belgii. Od roku 2005 je rovněž instruktorem létání.
Kromě stíhačky Jas-39 Gripen v minulosti létal i se stroji L-29, L-39 či MIG-21.
I gripeny se občas potýkají s problémy. Například až do poloviny listopadu byly jejich lety omezeny. Armáda u nich měnila páky katapultáže a piloti nesměli například překročit určitou hranici přetížení. - více zde
V poslední době se jedná o tom, že by se tři české gripeny mohly během roku 2009 zapojit do ochrany vzdušného prostoru Estonska, Litvy a Lotyšska. Záměr ministerstva obrany, který schválila vláda, podléhá ještě souhlasu obou komor parlamentu. - více zde