Trenažér je dokonalou kopií kokpitu. Pocit jako ve stíhačce tu ale chybí. Pilot necítí ani přetížení, ani stres.

Trenažér je dokonalou kopií kokpitu. Pocit jako ve stíhačce tu ale chybí. Pilot necítí ani přetížení, ani stres. | foto: David VotrubaiDNES.cz

Pilot gripenu: Káva je důležitější než palivo

  • 27
Nevypadá jako Tom Cruise v Top Gunu. Má drobnou postavu, šibalské oči, na krku oranžový zmuchlaný šátek a placku FMV - Test Pilot. Mike je testovacím pilotem švédské vládní agentury FMV, která zajišťuje kontrolu nad armádními technologiemi.

Gripen se montuje z pěti hlavních částíČTĚTE TAKÉ
Gripen: ruční práce ze Švédska

V nenápadném městečku Linköping nedaleko Stockholmu se testuje špičková válečná technika, mimo jiné i stíhačky Jas-39 Gripen.

Práce pilota: spousta papírů a kávy
Letci se každé ráno setkávají v zasedací místnosti u ranní kávy. "Káva je pro pilota důležitější než palivo," vtipkuje Mike o denním režimu v agentuře.

Výcvik pilotů gripenu

"Práce pilota, to je především papírování," říká. "Ráno se tu sejdeme, probereme plán, počasí, pijeme kávu a vyplňujeme spoustu papírů. Kdo si myslí, že piloti jsou většinu času ve vzduchu, dost se plete. Většinou se to číslo pohybuje kolem 130 hodin ročně. To už je docela dost," říká.

Záleží ale na tom, kde konkrétně cvičení probíhá. "Pokud půlku času strávíte tím, že letíte na místo výcviku, máte sice hodin hodně, ale nic moc neděláte," dodává.

Výcvik pilotů gripenu

Jako v gripenu
Pilotem se většinou stávají profesionální vojáci. Ale není to podmínkou. "S náborem se začíná prakticky hned po střední škole. Jedním z prvních testů, kterým musí zájemci projít, je cvičení v centrifuze, kterou místní středisko disponuje.

Centrifuga je vlastně obrovská koule upevněná na dlouhém rameni, která je schopna docílit až 15 g. "Na to sháníme dobrovolníky," zažertoval Bengt Lintke, bývalý pilot, který je nyní v Gripen International zodpovědný za český program.

Centrifuga

Každý pilot musí projít zkouškou v centrifuze minimálně jednou za pět let. Testovací piloti v Linköpingu se sem ale dostanou mnohem častěji. "Bohužel," dodává Mike, na kterém je vidět, že si kolotoč, který na 9 g zrychlí během pár sekund, příliš neužívá.

Uvnitř to vypadá jako v opravdové stíhačce. Jsou tu všechna tlačítka, všechny páky, i když některé z nich nefunkční.

Devět g bolí
"Devět géček bolí. Snažíme se jim vyhnout. Člověk cítí obrovskou tíhu. V podstatě to znamená, že vaše čtyřkilová hlava má najednou kilogramů 36. Jste sotva schopni pohybu, ale mysl je naprosto čistá. Musí být," popisuje další pilot Per.

Výcvik probíhá pod přísnou kontrolou. Pilota v centrifuze sleduje na záběrech z kamery učitel. Jeho EKG hlídá lékař a u třetího počítače sedí technik.

Centrifuga

Lidé bez výcviku snesou bez rizika přetížení 5 g. Pro vyšší zátěž už ale musí být cvičeni. Jinak může dojít k vážnému poškození zdraví s celoživotními následky.

"Zavřeme je do centrifugy a vidíme, jestli tito kluci mají vůbec fyzicky na to, aby mohli být piloty," popisuje Mike první kroky na dráze pilota. Kdo projde, může být zařazen do výcviku. Vyhráno ale nemá. Pokud neudělá během určené doby další testy, končí.

Výcvik pilotů gripenu

Dokonalou kopií kokpitu je simulátor PETRA. Tam ale zase chybí pocit z letu. Sedadlo je pevně připoutáno uprostřed polokoule, na jejíž vnitřní stěnu se promítá krajina, nad kterou pilot "letí".

Výcvik na simulátoru je povinný. Kromě chybějícího pocitu přetížení je iluze dokonalá. "Můžeme si naprogramovat, jakou krajinu chceme. Nyní tu máme start z letiště v Linköpingu. Není ale žádný problém to změnit," vysvětluje místní technik.

"Trenažér používáme povinně, přestože ne každý tuhle formu výcviku považuje za nejšťastnější nápad. Je to stále jen iluze. Pilot tu jedná jinak, než když sedí ve skutečném letadle. Není pod stresem a ví, že se mu nemůže nic stát. To jeho reakce ovlivňuje," vysvětluje Bengt Littke a dodává, že stejný trenažér mají i čeští piloti na základně v Čáslavi.

Výcvik pilotů gripenu

Rozhoduje i délka lýtka
Najít dobré piloty je pro FMV stále těžší. "Lidé tráví většinu času u internetu a na to, aby se stali pilotem stíhačky, zkrátka fyzicky nemají," říká tisková mluvčí Gripen International Anne Lewis-Olssonová.

Perfektní fyzička je naprosto nutnou podmínkou pro létání se stíhačkou. Na druhé straně není nijak omezeno, v jakém věku by měl pilot skončit.

"Pokud zvládáte testy, můžete létat, jak dlouho chcete," říká Bengt Littke. Pilotem navíc nemůže být každý, kdo má dobrou kondici. Pilot musí být chladnokrevný, rozhodný, ale jsou na něj kladeny ještě další nároky.

Piloti jsou spíš menší. Nesmí vážit víc než 90 kilogramů. Měří se jim například i délka lýtka, aby se do poměrně stísněného kokpitu vešli. Musí mít perfektně spravené zuby, aby při velkém přetížení v kabině letadla nedošlo k problémům.

Pilotem je i manžel tiskové mluvčí Gripenu Anne. "Strach jsem o něj nikdy neměla. Víc se bojím, když jezdí autem," říká. "On sám tvrdí, že je to nejkrásnější povolání na světě."


Loď slavná svou zkázou


Loď VasaPočátky agentury FMV, která má garantovat jistotu pro švédské ozbrojené síly, sahají až do 17. století. Za třicetileté války nechal král Gustav Adolf postavit monumentální bitevní loď, která měla nahánět strach nepřátelům. Premiérová plavba ale skončila dříve, než začala.

Po pár minutách, prakticky ještě v přístavu, se zničeho nic potopila. Příčiny zkázy dosud nejsou jasné, ale chyba byla zřejmě v samotné konstrukci. Už tehdy se Švédové začali zamýšlet nad ustavením autority, která by do budoucna zajistila bezpečnost válečné techniky. V současnosti se ve FMV testují ty nejmodernější technologie.

Loď Vasa byla v roce 1961 vytažena  z bahna a nyní je ji možné obdivovat ve stockholmském muzeu.


Tento článek vznikl ve švédském Linköpingu díky pozvání společnosti Gripen International.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video