Pilot dostal za pád letounu pokutu a podmínku

  • 5
Roční podmínkou a pokutou potrestal soud pilota, který s malým letadlem havaroval loni na Šumpersku. Stroji došlo palivo a zřítilo se. Jeden člověk zahynul, zraněni byli další tři lidé včetně pilota. Pozůstalým má zaplatit 31 tisíc korun.

Soud pilotu Pavlovi Kundratovi vyměřil jeden rok odnětí svobody s podmíněným odkladem na dva roky. Dvanáct měsíců nesmí pilotovat motorová letadla. Navíc musí zaplatit pozůstalým odškodnění 31 152 korun.

"Obžalovaný se nedostatečně přesvědčil o množství paliva, které potřeboval na let. Nedostatek paliva v nádržích byl jedinou příčinou nehody," uvedl soudce šumperského okresního soudu Lubomír Kozák.

K tragédii v Sobotíně na Šumpersku došlo 20. června 2002. Letoun odstartoval z Ostravy-Zábřehu, kde byl na pravidelné technické kontrole. Stroji však během cesty došlo palivo. - o tragédii více zde

Nouzový přistávací manévr nevyšel a stroj narazil do meze - čtyři kilometry od cíle na letišti Aeroklubu Šumperk. "Těžce se s tím vyrovnávám, ale vinu necítím," uvedl Kundrata.

Na silné vnitřní krvácení zahynul Bořivoj Motáň. Jeho syn Pavel byl zraněn těžce, další pasažér a pilot lehce. "Je mi strašně líto toho, co se stalo, vždyť pan Motáň byl můj kamarád," podotkl Kundrata.

Jiří Sokol ze Sobotína vypovídal u soudu jako svědek. Spolu s dalšími sousedy posádku ze zdemolovaného letadla vyprošťoval. - o průběhu procesu více zde

"Viděl jsem, že něco není v pořádku. Pilot opsal půlkruh a šel na přistání. Zavadil však o telefonní drát a jabloň. Poté narazil do meze, nad kterou chtěl přistát," popsal nehodu.

Podle Sokola z hadice v křídle po nehodě chvíli stříkal benzín. "Ucpal jsem ji prstem a hadici nasměroval od letadla. Kolik benzínu potom vyteklo, nevím," podotkl u soudu.

K jeho svědectví však senát příliš nepřihlížel. "Z vyjádření odborníků je zřejmé, že v křídlech zůstává nevyčerpatelný zbytek a ten se při nehodě dostal ven," uvedl soudce Kozák.

Experti z Úřadu pro civilní letectví stanovili jako příčinu nehody vysazení motoru po vyčerpání paliva, kterého bylo na plánovaný let málo.

"Letadlo odlétalo z opravy v naprostém pořádku. Ještě jsem se ptal pana Kundraty, jestli nebude čerpat benzín. Zdálo se mi, že je ho v nádržích na cestu do Šumperka málo," uvedl technik Luděk Bárta, který letadlo opravoval.

"Podáme odvolání," sdělil Kundratův obhájce Michal Zákravský. "Nepodařilo se prokázat, že by můj mandant nehodu zavinil. Naopak se duchapřítomně snažil zachránit životy pasažérů."

Čtyřmístné sportovní letadlo se zřítilo u Sobotína na Šumpersku. Při havárii jeden člověk zemřel, tři byli vážně zraněni. Letadlu během letu z Ostravy došlo palivo a pilot se proto snažil nouzově přistát. (20. června 2002)


Video