Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pilot cvičil pasažéry v napadání únosců

  11:28aktualizováno  11:28
Kathy Rockelová měla minulý víkend nečekaný zážitek, když v letadle společnosti United Airlines zaslechla po startu prazvláštní projev kapitána stroje. Cestující totiž informoval o tom, jak se postavit proti případným únoscům a jak je přemoci. "Pokud se někdo pokusí zmocnit se letadla, držte při sobě, použijte cokoli vám padne do rukou a házejte jim to na hlavu," tlumočila pokyny.

"Musíte jim mířit do obličeje, aby se museli bránit," zaznělo také v instruktáži. Kapitán také radil, že je dobré únosce v početní přesile zalehnout těly, dokud posádka bezpečně nepřistane na nejbližším letišti.

"My, lid," citoval nakonec kapitán první slova americké ústavy, "nebudeme poraženi".

"Všichni v letadle tleskali," vzpomíná Rockelová. "Lidem stékaly slzy po tvářích. Najednou jsme měli pocit, že máme na vybranou. Že kdyby se něco stalo, tak nejsme úplně bezbranní," dodala.

Peter Hannaford, další z pasažérů, o události dojatě napsal do deníku Washington Post. Uvedl, že pilot vyzýval lidi, aby neváhali použít knihy, brýle, boty a jiné předměty a napadnout únosce.

Zpráva se hned rozšířila po internetu. Dopravce United Airlines odmítl záležitost příliš komentovat s tím, že pokyny posádek cestujícím nebyly změněny a že pilot letadla zřejmě byl pod tlakem.

Neortodoxní přístup kapitána je výsledkem stále rostoucího přesvědčení řady leteckých expertů, že bezpečnosti letu neuškodí větší agresivita pasažérů, kteří by se měli únoscům ohrožujícím jejich životy postavit.

To totiž zřejmě učinilo několik cestujících nyní již slavného letu číslo 93, jednoho ze čtyř unesených strojů osudného dne teroristického útoku na New York a Washington. Posádka žel ztratila vládu nad letounem, který se zřítil do pole. Letadlo, jako jediné, ale nedoletělo k pravděpodobnému cíli únosců - Bílému domu ve Washingtonu.

Dlouhá léta se vycházelo z toho, že nejlepší způsob, jak přežít se zdravou kůží, je s únosci spolupracovat. Tato víra ale vycházela z předpokladu, že únosci jsou racionálně uvažující lidské bytosti, které samy mají zájem na přežití. Událost z 11. září ukázala, že to může také být tragický omyl.

Piloti se také již přestávají bránit myšlence, že by měli mít u sebe zbraně. Sáhodlouhé diskuse se vedou rovněž o přeměně dveří do kokpitu v pancéřovou překážku, která by zabránila útočníkům napadnout piloty.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Venezuelský prezident Nicolás Maduro na mítinku svých příznivců v Caracasu (27....
Venezuelští soudci prchají před Madurem, část z nich utekla do Chile

Skupina venezuelských soudců jmenovaných parlamentem ovládaným opozicí se ve čtvrtek uchýlila do exilu v Chile, neboť jim v rodné vlasti prezident Nicolás...  celý článek

Trailer k filmu Trotsky
Rusové zfilmovali život Trockého. Revoluce je špatná, nabádá seriál

Sto let po Velké říjnové socialistické revoluci vstoupí na ruské televizní obrazovky jedna z jejích nejvýraznějších postav – Lev Trockij. Životopisný seriál...  celý článek

Italský politik a zakladatel Hnutí 5 Hvězd Beppe Grillo na archivním snímku
Itálie chce bojovat proti fake news, zavádí do škol nový předmět

Italská vláda zavádí do škol předmět, v němž se budou studenti učit, jak rozeznat fake news a konspirační teorie na sociálních sítích. Jedním z důvodů je, že...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.